PederE 0 Postad 5 Maj , 2009 Hej! Jag köpte en Crescent 20 hk av okänd årsmodell (gissar på sent 70 - tidigt 80-tal) och säljaren sa att motorn gick jättebra men att man skulle blanda 4 % olja i bensinen. Jag provkörde motorn som gick jättebra, med hans blandning. När jag kom hem tyckte jag det lät dumt att blanda 4 % så jag testade att blanda 1 %. Motorn gick bra i ca 15 minuter sedan lade ena cylindern av. Jag provade flera gånger och ena cylindern lade av varje gång när den blev varm. Jag har satt i nya tändstift men problemet kvarstår. Jag funderar på om det kan vara så att kompressionen är dålig i ena cylindern p.g.a. dåliga tätningar och att det var därför säljaren blandade så fett. Kanske den extra oljan räckte för att täta? Jag har inte provat att blanda 4 % igen. Det kanske fungerar men det känns ändå fel eftersom den inte skall gå så fett egentligen... Som sagt, motorn går bra i 15 - 20 minuter och så länge man håller varvet uppe. Men drar man sedan av på gasen så lägger ena cylindern av och därefter går motorn bara på en! Någon som har en aning? Senast ändrad av PederE | 05 maj 2009 | 17:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wetallt 3 Postad 5 Maj , 2009 2% olja går dom bra på, om det är en motor före 1973 har den två förgasare eljest bara en. kolla så att bägge cylindrarna får bränsle, och risken är väl också att 1% har varit för lite smörjning med efterföljande problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knota 2 Postad 6 Maj , 2009 Sålde en sådan förra året, körde den på 2%. Ta ett kompprov på den både när den är kall och varm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Davy_Jones_Locker 0 Postad 6 Maj , 2009 Ursäkta att jag lånar tråden lite men jag har ett liknande problem. och risken är väl också att 1% har varit för lite smörjning med efterföljande problem Vad kan hända om man har för lite olja? Jag trodde motorn skar då, men då borde den väl inte gå att dra runt? Jag provkörde en gammal tvåtaktare på 2% tills den dog (flera gånger). Hittade sedan att den skulle gå på 16:1 vilket ger ca 6% olja!!! Mvh DJL Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knota 2 Postad 6 Maj , 2009 Du kan få skador i cylindrarna, lager som går sönder, behöver inte nödvändningsvis skära så att den fastnar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Davy_Jones_Locker 0 Postad 6 Maj , 2009 Ok, tack Kanske lika bra det, inte fan kör jag en gammal tvåtaktare på 6% olja... Låter sinnessjukt... Mvh DJL Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 6 Maj , 2009 Det fanns en fabrik i England som drevs av några gamla tanter som fått den i arv. De gjorde inget för att modernisera produktionen och dessa motorer skulle ha 6-8 % olja i bensinen. Tyvärr hade de väldigt bra marknadsförare som gjorde att folk (bl.a jag) köpte skräpet då de enl. marknadsförarna pga den lågvarviga kontruktionen kunde skjuta på en båt på 30 ton trots den låga effekten på 2-3 hk. Seagull var namnet på denna förfärligt föråldrade konstruktion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Davy_Jones_Locker 0 Postad 6 Maj , 2009 Min är en italienare kallad Mac antagligen 70-talare... Mvh DJL Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PederE 0 Postad 6 Maj , 2009 Vad bör ett kompprov visa för ungefärligt värde? Har ingen handbok eller liknande tyvärr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 6 Maj , 2009 Det viktigaste är nog att kompet är ungefär lika på bägge cylindrarna. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser