Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Runne

Gasreglage

Rekommendera Poster

O´ hoj!

Jag har precis satt tillbaka min motor efter en renovering, men nu fungerar inte gasreglaget som det borde. Det är ett kombinerat reglage med växel och nu har det liksom hängt sig så det inte går att lägga i friläge.  Jag är lite orolig att jag glömde fixa något innan jag kastade i motorn igen, eller går det att ordna i efterhand. Vet inte riktigt var jag ska börja...

Drevet är ett DP280.

Tack på förhand.

//Rickard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag föreslår att du börjar med att kolla om det är i drevet eller reglaget som felet sitter.

lossa vajern vid drevet och se om du kan köra reglaget fram och tillbaka. Jag råkade ut för något liknande och det var gasreglaget som hade gått i baklås, jag kunde gasa när jag tryckte in frilägesknappen men det satt bomfast när jag skulle lägga i växeln. jag monterade ner reglaget och skulle köpa ett nytt, när det var nedmonterat så pillade jag lite på någon typ arm eller hur jag ska beskriva det, då gick den tillbaka till sitt ursprungliga läge och nu funkar det fint igen. Reglaget som jag har är det vita Volvo penta med en liten röd knapp för att lägga in friläge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla tiders. Det låter som en enkel match. :)

Jag har ett annat reglage (TS reglegebox, Watski s.374), men principen/funktionen borde vara densamma. Nu i vår har jag lärt mig massa nya svordomar, så kanske jag lär mig en ny efter det här äventyret. Återkommer med hur det gick.

Tack så länge.

//R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era svar!

Jag har löst problemet.

Jag tog bort den främre kåpan på drevet och pillade lite på den länkarmen som sitter där. Inte för att den verkade fastnat, men tog loss wiren och justerade för hand några gånger. När jag satte dit wiren igen så funkade det som det skulle.

Ibland kan man faktiskt komma billigt och enkelt undan. Kanske med lite förskräckelse, förstås.

Tack för hjälpen.

//R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara  att Gratulera,och en eloge till dig att du berättade vad som löste problemet.Tänk om alla gjorde det,vad mycket enklare livet skulle bli Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...