kafka 0 Postad 4 Maj , 2009 Hej jag hade tänkt göra om för min gasolflaska och kikade in på seasea och Hjertmans. Men deras kärl kostar ju jättemycket. Det jag undrar över, är om det går lika bra och köpa en vanlig plasthink med lock och göra det som ett säkerhetskärl? Någon som har gjort detta och vet om det håller tätt? Tony Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
westerly 1 Postad 4 Maj , 2009 Hej Nej inte själv men en kompis till mig har gjort det. Vi kan inte se att det skulle vara sämre, det är ju egentligen bara för att samla upp ev. läckande gas och leda denna utanför båten som detta kärl är till för. Gasolen är ju tyngre än luft och rinner därför neråt, utan kärlet skulle den kunna samlas i kölskarpen och där antändas av en gnista, resultatet av detta kan var och en nog tänka sig själv. Med en vanlig hink försedd bottenavtappning utanför båten löser du saken billigare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 4 Maj , 2009 Jag inbillar mig att den inte ska vara alltför tät. För att en sakta pysande gasolflaska ska evakueras den rätta vägen, dvs utanför båten, ska väl inte locket sluta alltför tätt. Slangen i kärlets nederdel ska däremot vara så tät att inget rinner ut i båten. Tänk på gasen som en vätska, den är ju tyngre än luft och vill nedåt. Vi har en spann med lock. Den är inte gastät uppåt. En slang i botten på hinken leder ut i självlänsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kafka 0 Postad 4 Maj , 2009 Tack för svaren. Jo jag hade ju tänkt göra om spannen så att den fungerar som ett säkerhetskärl. Finns en bra hink med lock på Biltema och de kopplingar som ska vara till så kostar det hälften av vad t.e.x. seasea tar. Tony Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janus82 7 Postad 5 Maj , 2009 Går din självläns ut på sidan av båten eller går den ut under vattenlinjen? Om länsen går ut under vattenlinjen borde gasolen (vid en läcka) ta stopp mot vattnet och fylla upp självlänsen för att slutligen antingen rinna ut i sittbrunnen och ner i ruffen eller ut ur toppen på säkerhetskärlet och ner i ruffen. Eller tänker jag helt fel nu? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kafka 0 Postad 5 Maj , 2009 Hej Länsen går ut i aktern ovanför vattenlinjen Tony Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 5 Maj , 2009 Som Janus82 skriver ska givetvis utloppet vara fritt ut i luften utanför båten. Annars blir det stopp för gasen. Bäst är att ha ett eget hål för gasevakueringen då det kan komma ut gas tillbaka upp i sittbrunnen från självlänsen om det blåser t.ex. Men motståndet att ta hål i skrovet är större än rädslan för brända fötter så jag tog genvägen via en självlänsslang. Testa med att pysa ut lite gasol i hinken efter att du först fimpan ciggen. Sniffa efter ett tag och känn om gasolen försvunnit. Pass upp för statisk elektricitet. Möjligen kan nån komma på bättre gastyper att testa med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 5 Maj , 2009 Det gör nog inget om det är tätt upptill. Så länge där inte blir något undertryck i kärlet, och det blir där ju inte så länge gasen pyser ut, så kommer gasen att rinna på fint. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 5 Maj , 2009 Nej det har du rätt i. Det är först när det slutat pysa ut gas från tuben som man skulle behöva släppa in en gnutta luft. Men det är att petimetra i överkant. Huvudsaken att den mesta gasen inte hamnar långt ner i ett fack eller kölficka. Det kan bli en riktig höjdare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 5 Maj , 2009 Jag funderar på att försöka få till ett säkerhetskärl för två 2012 tuber (så man har en att byta till, ingen höjdare att lägga reservtuben i ett stuvfack), men har hittills inte hittat något passande kärl. Var lite inne på en stor batteribox på Hjertmans, men där stämde inte måtten i verkligheten med de i katalogen. Någon som har en idé om något som kan passa eller som gjort något liknande? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Passada 0 Postad 6 Maj , 2009 För mig passade det inte med en hink som säkerhetskärl, så jag byggde en i plywood med epoxylim och ett tätt lock och en dränering straxt ovanför vattenlinjen i aktern. Gjorde en lucka på sidan som man kunde byta flaskan genom. Vad jag vill säga är att finns det inga säkerhetskärl som passar, bygg ett eget säkerhetskärl, då kan man få in det bättre i båtens utrymmen. //Passada Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jj64 0 Postad 9 Maj , 2009 En hypotetisk fråga Om man nu fått gasol i en kylficka eller liknande, hur ska man göra för att sanera bort det. Kan ju inte knappast vända båten upponet och hälla ut gasolen. Köra med damusgare... kan bli explosivt. Nä skämt å sido,,, hur ska man göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 9 Maj , 2009 Ös med öskaret eller se till att få kraftigt korsdrag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse_W 0 Postad 9 Maj , 2009 Jag har faktiskt gjort det du undrar över i min föredetta båt en Albin Ballad. Jag tog en hink med tillhörande lock och drenerade ut ev gasol i självlänsen. Detta funkade alldeles förträffligt. Mvh Latte liten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kafka 0 Postad 11 Maj , 2009 Tack för alla svar. Det ser ju bra ut med din anordning Latte liten. Då vet jag vad jag ska syssla med idag. Tony Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser