Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
kafka

Säkerhetskärl

Rekommendera Poster

Hej jag hade tänkt göra om för min gasolflaska och kikade in på seasea och Hjertmans. Men deras kärl kostar ju jättemycket. Det jag undrar över, är  om det går lika bra och köpa en vanlig plasthink med lock och göra det som ett säkerhetskärl? Någon som har gjort detta och vet om det håller tätt?

Tony

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Nej inte själv men en kompis till mig har gjort det.
Vi kan inte se att det skulle vara sämre, det är ju
egentligen bara för att samla upp ev. läckande gas
och leda denna utanför båten som detta kärl är till för.
Gasolen är ju tyngre än luft och rinner därför neråt,
utan kärlet skulle den kunna samlas i kölskarpen
och där antändas av en gnista, resultatet av detta
kan var och en nog tänka sig själv. Med en vanlig
hink försedd bottenavtappning utanför båten
löser du saken billigare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag inbillar mig att den inte ska vara alltför tät. För att en sakta pysande gasolflaska ska evakueras den rätta vägen, dvs utanför båten, ska väl inte locket sluta alltför tätt. Slangen i kärlets nederdel ska däremot vara så tät att inget rinner ut i båten.

Tänk på gasen som en vätska, den är ju tyngre än luft och vill nedåt.

Vi har en spann med lock. Den är inte gastät uppåt. En slang i botten på hinken leder ut i självlänsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Jo jag hade ju tänkt göra om spannen så att den fungerar som ett säkerhetskärl. Finns en bra hink med lock på Biltema och de kopplingar som ska vara till så kostar det hälften av vad t.e.x. seasea tar.

Tony

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går din självläns ut på sidan av båten eller går den ut under vattenlinjen? Om länsen går ut under vattenlinjen borde gasolen (vid en läcka) ta stopp mot vattnet och fylla upp självlänsen för att slutligen antingen rinna ut i sittbrunnen och ner i ruffen eller ut ur toppen på säkerhetskärlet och ner i ruffen.

Eller tänker jag helt fel nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Länsen går ut i aktern ovanför vattenlinjen

 

Tony

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Janus82 skriver ska givetvis utloppet vara fritt ut i luften utanför båten. Annars blir det stopp för gasen. Bäst är att ha ett eget hål för gasevakueringen då det kan komma ut gas tillbaka upp i sittbrunnen från självlänsen om det blåser t.ex. Men motståndet att ta hål i skrovet är större än rädslan för brända fötter så jag tog genvägen via en självlänsslang.

Testa med att pysa ut lite gasol i hinken efter att du först fimpan ciggen. Sniffa efter ett tag och känn om gasolen försvunnit. Pass upp för statisk elektricitet. Möjligen kan nån komma på bättre gastyper att testa med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gör nog inget om det är tätt upptill. Så länge där inte blir något undertryck i kärlet, och det blir där ju inte så länge gasen pyser ut, så kommer gasen att rinna på fint.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det har du rätt i. Det är först när det slutat pysa ut gas från tuben som man skulle behöva släppa in en gnutta luft. Men det är att petimetra i överkant. Huvudsaken att den mesta gasen inte hamnar långt ner i ett fack eller kölficka.

Det kan bli en riktig höjdare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på att försöka få till ett säkerhetskärl för två 2012 tuber (så man har en att byta till, ingen höjdare att lägga reservtuben i ett stuvfack), men har hittills inte hittat något passande kärl. Var lite inne på en stor batteribox på Hjertmans, men där stämde inte måtten i verkligheten med de i katalogen. Någon som har en idé om något som kan passa eller som gjort något liknande?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig passade det inte med en hink som säkerhetskärl, så jag byggde en i plywood med epoxylim och ett tätt lock och en dränering straxt ovanför vattenlinjen i aktern. Gjorde en lucka på sidan som man kunde byta flaskan genom.

Vad jag vill säga är att finns det inga säkerhetskärl som passar, bygg ett eget säkerhetskärl, då kan man få in det bättre i båtens utrymmen.

//Passada

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En hypotetisk fråga

Om man nu fått gasol i en kylficka eller liknande, hur ska man göra för att sanera bort det. Kan ju inte knappast vända båten upponet och hälla ut gasolen. Köra med damusgare... kan bli explosivt. Nä skämt å sido,,, hur ska man göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ös med öskaret eller se till att få kraftigt korsdrag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt gjort det du undrar över i min föredetta båt en Albin Ballad. Jag tog en hink med tillhörande lock och drenerade ut ev gasol i självlänsen. Detta funkade alldeles förträffligt.

Mvh Latte litenCool

post-15269-1394235906,2871_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Det ser ju bra ut med din anordning Latte liten. Då vet jag vad jag ska syssla med idag.

 

Tony

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...