Gå till innehåll
lördag 09 november 2024
tellblom

Vilken Gummibåt?

Rekommendera Poster

Jag vet att frågan varit uppe ett par gånger men nya modeller har ju kommit ut :)

Vi är ute efter en gummibåt med plats för tre vuxna och med uppblåsbar köl.
Vi vill lätt kunna ta ur luften och stuva undan den på båten, dvs inga metall eller trä durkar.
Motor 3-5Hk
Lämplig att dra efter segelbåt

Jag har sneglar lite på Suzumar 2.65 eller en Quicksilver 2.20 eller liknande (fel färg på Quicksilvern, den var VIT och blå annars verkade den helt OK)

Har ni några tips? Är inte ute efter svar som Köp en Zodiac! utan någon i en lämpligare prisklass liknande Quicksilvern (7000-10000kr) 

Hur är det egentligen med Biltemas/Rustas/Julas?

/Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig att Praktiskt båtägande hade en test för ca 3-4 år sedan och där kom Suzumar etta när man räkade med bärighet, stadighet, robarhet, tid att sätta i stånd och pris. Zodiacen var bäst  men fick minuspoäng då den var så mycket dyrare.

Tror att alla testade båtar hade uppblåsbar durk (men alla hade inte köl) eftersom det var det vi var intresserade av.

Vi köpte till slut en Zodiac Fastrolleri storleken 285 och där kan jag råda dig till att inte ta en för liten. Den ser stor ut i affären men i sjön är den precis lagom för 2 personer med grilla, matkassar och katt. Mindre ska nog inte tre vuxna ha om man kommer att ha packning med sig och vill ha det hyfst bekvämt.

Vi är jättenöjda med vår jolle!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

JAg har ju sneglat ganska mycket på Suzumaren.... är deras motor något att ha?

/Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man betalar för kvalitét. Zodiac är mycket bra från erfarenhet i handelsflottan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glöm inte Yam Hittade en ny på blocket för 10' Men den var bara 275 vilket känns i minsta laget för tre vuxna. Vi har 2.85 och det fungerar på två vuxna och två tonåringar för kortare grillturer...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var inne på din linje från början med att lätt kunna stuva undan och därmed välja en med upplåsbar durk och köl eftersom det inte finns durkar osv. Glöm den tanken. Det är aldrig lätt att stuva undaen en gummibåt. Dels pga av vikten och sedan blir paketet otympligt efter man tagit ur luften. Att få ner den i köpestorlek är i stort sett omöjligt. Skall man stuva undan något som väger ca 40 kg och är ca 120 cm långt och 50 cm i diameter utan styrsel skall man ha gott om plats och tålamod.

Jag tycker du skall inrikta dig på en gummibåt som är lätt att släpa och som är tillräckligt stor för dina behov ca 270 cm bör räcka. Upplåsbar durk låter bra, men tydligen mattas dom och så får man en köl i gummibåten istället. Sedan har du också det här med lufttemperaturen som påverkar trycket i gummibåten. Du blåser in varm luft och allt verkar bra, sedan kör du i väg på det kalla vattnet och luften kyls ner och därmed sjunker trycket.

Välj en gummibåt med durkar av trä eller aluminium.

// Syrsa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har en Plastimo, gummibåt, med trälattor i durken. Till den har jag en 4hkr Tohatsu.

Båten planar med en person(75kg). Jag pumpar upp den eller packar ihop den på 15 minuter. Lägger den i en väska och har den på däck när jag seglar. Mycket bättre än att ha den på släp.

Mvh Lars

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...