Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
Linni229

Suzuki DF 50 eller Mercury 50 EFI??

Rekommendera Poster

Hej!

Står i valet och kvalet mellan dessa motorer. Får dem för samma pris (paket med båt). Båda är insprutare, Mercuryn har 4 cylindrar och de väger ungefär lika mycket. Ungefär så mycket jag listat ut!

Någon här som kan tipsa om vilken jag bör välja?

Mvh,

Linus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt ovetenskapligt, ...

Suzuki är mer förfinad, låter mindre, vibrerar mindre

Mercury (endast erf av 60 HK), som en amerikansk jänkare, större, mindre förfinat, fungerar säker lika bra, vibrerar och låter mer

Som sagt, ofärgad och helt neutralt Cool

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Välj det fabrikat som är störst på marknaden bäst tillgång på service o reservdelar,Mercury så klart.En sak är klar ta en titt där du bor hur är det med service o reservdelar det är det som avgör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Vad gäller tillgång till service, är det där jag bor hugget som stucket. Båda märkena servas på verkstäder i närheten.

Skiljer det något i servicekostnad? Andra som har erfarenheter av någon av dessa motorer?

Mvh,

Linus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

service kostnad är ca 2000:- Mercury.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På Suzuki DF50 tycker i alla fall jag att det är mycket enkelt att göra en grundläggande service själv. Kompisen har Mercury 60, och det är lika lätt på den (ingen egen erfarenhet)

Under förutsättning att man vill göra det själv, tar det ca en halvtimme, och det som tar längst tid är att skruva bort den undre kåpan, ca 6-8 skruvar, och sen få dit den igen!

Bort med filtret, samla upp oljan, nytt filter, ny olja, töm växelhuset, tryck i ny olja.

Tändstift lika enkelt (märk upp först så du får tillbaks allt i rätt ordning)

Båda är säker lika driftsäkra etc. En fördel kan vara att Merc 60 hästars väger istort samma som deras 50 hästars, det är samma motorgeneration sas. Suzuki 60 hästars väger ca 80 kg mer, i alla fall en himla massa mer.

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Håller med wanmar. Det enda som jag tycker avgör är...var ligger närmaste serviceställe och då gäller det inte bara höst/vårservice, utan den dan du sjösatt och motorn är kaputt (av någon anledning), jag kan garantera att det då är enklare att åka 2 mil än 44Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...