Slurpen 0 Postad 4 Maj , 2009 Ohoj båtvänner.Jag har införskaffat en Victron BMV 600(Battmeter).Nu till problemet,min batteribank består av 2st batteri som är inkopplade via en huvudbrytare(1,2,1 2).Hur kopplar jag in den så att den inte endast funkar på vissa lägen. Sea ya. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 4 Maj , 2009 Bra fråga. Beror på vad du vill veta: a) alla batteriers status; svårt eftersom det inte hjälper att sätta den mellan huvudbrytarern och resten av båten. Eftersom den inte vet vilket batteri som är inkopplat när det laddas respektive förbrukas blir den snabbt förvirrad. Ett batteris status: koppla in den mellan brytaren och ditt huvudsakliga förbrukningsbatteri. c) Men jag VILL veta båda batteriernas status; sorry köp två mätare. En billigare variant är en digital voltmeter per batteri, med två decimaler. Med brytare så den inte är inkopplad jämt. Tabell från skyllermarks ger enkelt status i tomgångsspänning enligt:http://www.skyllermarks.se/tips-och-rad/hur-mycket-strom-har-jag-kvar-i-batterierna Citat: Batteriernas laddningsstatus får du genom att mäta deras spänning Spänningen mäts i vila, alltså när förbrukningen från batterierna är låg. Har du förbrukning igång kan du dra bort ca 0,2 V från värdena i tabellen. Följande är en bra tumregel när spänningen mäts Laddningsgrad och spänning: 12,9 V Fullt 12,6 V 75 % kvar 12,3 V 50 % kvar 12,0 V 25 % kvar 11,7 V Tomt Senast ändrad av Anders_St | 04 maj 2009 | 19:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 4 Maj , 2009 Du har nog börjat i fel ände är jag rädd. Man måste först ha ett vettigt elsystem innan man kan börja mäta, och ett 1,2,1 2,off-kopplat system är inte något som kan mätas med någon precision eftersom man kan (med en enkel brytaromställning) dramatiskt förändra storleken på batteribanken som ska mätas... Anders: (som ren information) sensorn sitter på mätobjektets (batteribankens) minuspol.. En voltmeter ger tyvärr ingen information om kvarvarande kapacitet, bara en ögonblicksbild (12,5 Volt nu kan bli 11 volt inom en kvart eller exempelvis 8 timmar, allt beroende på..) Senast ändrad av Gunnar_ | 04 maj 2009 | 20:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slurpen 0 Postad 4 Maj , 2009 Men om jag kopplar in ett startbatteri och använder dom 2 jag har som ren förbrukning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 4 Maj , 2009 Vad har du för något (vad är det för batterier, fabrikat, modell, ålder, ladd/urladdnings-historik) i dag (som skulle bli förbrukningsbank i nya systemet) ? 1-2-all-off-brytaren åker i vart fall ut, vad som ska ersätta den (om något) beror på. Det finns några saker att beakta: Hur går strömmen vid laddning (man vill troligen att både startbatteri och förbrukningsbatteri(erna) laddas). Hur går strömmen vid urladdning (man vill troligen inte att startbatteriet urladdas utom vid start). Vill/bör man ha huvudbrytare, och på vilka kretsar i så fall ? Det är egentligen inte särskilt komplicerat men det finns en mängd val som i sin styr hur man bör koppla för att det ska fungera som tänkt. Senast ändrad av Gunnar_ | 04 maj 2009 | 21:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slurpen 0 Postad 4 Maj , 2009 Jag har två 115A Tudor as 5-6år gamla.Thats it. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 4 Maj , 2009 Gunnar: En voltmeter ger tyvärr ingen information om kvarvarande kapacitet, bara en ögonblicksbild (12,5 Volt nu kan bli 11 volt inom en kvart eller exempelvis 8 timmar, allt beroende på..) Nej jag vet. Men det är en fruktansvärt mkt billigare lösning. Jag är lite misstänksam på batterimätare, vad är det de mäter på egentligen. (Jo det finns modeller och algoritmer, jag vet). De behöver då och då kalibreras dvs får reda på att nu är alla batterier på topp.... Inte värt dyra tusenlappar... IMHO. Med en voltmeter har man en uppfattning om läget, undviker djupurladdning och efter några cykler lär man sig sina egna batterier... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 4 Maj , 2009 Vad jag skulle göra: 1) Köp ett nytt startbatteri. Ett 75 Ah borde starta det mesta om du inte har en monsterdiesel. 2) Sätt de gamla batterierna i en enda batteribank. (parallellkopplade) 3) Om du ändå bränt pengar på en batterimätare; följ upp med ett laddrelä från Skyllermarks. Kopplas in enklast på nyckeln; när nyckeln vrids om och generatorn får laddström drar reläet och kopplar ihop alla batterier. Ger max kräm vid startförsök. Grundsats 2 http://www.seasea.se/SectionList.aspx?CatID=6078 (Behöver inte köpas just där, kolla billigaste ställe) I sommar märker du om förbrukningsbatterierna inte är tillräckliga (5-6 säsonger sätter sina spår). Tittar i plånboken och köper eventuellt nytt, eller kör vidare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slurpen 0 Postad 4 Maj , 2009 Ja tänk vad ont om fritid det e gott om när man har båt.Tack för tipset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 4 Maj , 2009 Jag vet. Båtar ska ju användas och inte skruvas på. Så en snabbare variant är ju att utnämna ett batteri till förbrukningsbank och koppla in mätaren där..... :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 4 Maj , 2009 Jag vet inte vad jag säga..men här är mina erfarenheter: Jag har en BattMeter2 (föregångaren till trådskaparens modell) i nuvarande båten sedan snart tre år och den har visat sig smart nog att själv räkna ut batterikapaciteten med hälp av b.l.a batterispänning/ström in/ut.. i vart fall många många gånger smartare än jag och bara en voltmeter I 99 fall av 100 när den signalerar full-laddat och man kollar av batterispänning och inström så håller jag med, när den larmar för 50% urladdat håller jag också med. Med en rätt parametriserad (visserligen kanhända dyr) dator har man inte bara en uppfattning om läget utan mer *järnkoll*. Det datorn säger (den är ju alltid i gång och lär sig dina batterier mycket bättre än man någonsin kan göra med stickprovskoll) om driftstid stämmer också i stort sett alltid på procenten när. Jag har också levt med voltmeter i många år (i gamla båten) innan jag slog till på en riktig mätare..och kan bara säga varför gjorde jag inte det tidigare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 4 Maj , 2009 The END? NOT! Utan att veta vad Tudor as är för något batteri så: 5 år gamla, hmmm..gissningsvis på gränsen till slut (om inte nu så i vart fall snart) så nya fräsha batterier står nog på inköpslistan innom snar framtid. Din sjöbod säger att du har dubbla V6, är det så ? Hur/med vilket/vilka batterier startar du i så fall dom ? Har dom i så fall var sin generator, och hur är dom kopplade (via brytaren) mot vilka batterier ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 4 Maj , 2009 Jag har också levt med voltmeter i många år (i gamla båten) innan jag slog till på en riktig mätare..och kan bara säga varför gjorde jag inte det tidigare OK, OK :-) Jag ska kika på en såndär manick då... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slurpen 0 Postad 4 Maj , 2009 Nej nej inte 2 små,en stor 7,4l.En generator .AS=gigantisk,svintung,otymplig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser