Crona 4 Postad 4 Maj , 2009 Jag har sneglat lite på en Diva 35. Någon som har erfarenhet av detta märke och kan lämna lite feedback? Hur är dessa kvalitetsmässigt och seglingsmässigt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svampbob 10 Postad 4 Maj , 2009 Hej! Divorna har ofta fått kritik för tunna dynor, och allmän lite halvtrist kvalité. Annars verkar dom lite tuffa med nya lösningar o så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
schvidja 0 Postad 4 Maj , 2009 Jag seglar diva 35 (-88) sen 3 säsonger och tycker det är en trevlig båt, rejält byggd i sandwich med divinyl, stark kölkonstruktion med nedbyggd blyköl enligt en en artikel nyligen i DI. Många spännande lösningar som exvis sittbrunnsbordet som fälls upp ur durken och med tamplådor under. Ljus inredning med bra ljusinsläpp genom nedgångsluckorna i glas och stora luckor ned till akterkojerna. Helt öppen akter för närhet till vattnet och nedfällbar badstege som en del av mantåget. Alla skot dragna till sittbrunn och en lång skotskena med dubbelskot som sitter lågt i brunn för enkel passage, st-skena för fock. Rymlig ruff med många kojplatser 6 2barn kojer max men lämplig för 5 pers och lite rund inredning. Den seglar bra, fin fart i hela registret god höjdtagning och uppmanar till aktiv segling, den har mycket segel i storen så man bör vara beredd att reva inte bara försegel utan även stor om det brallar i lite för att få rätt balans. Den väger lite för sin storlek, min inredning har stuvluckor och dörrar i komposit för lägre vikt. Stort roder som gör den snabb och enkel att manövrera, det gäller bara att hålla hårt i rorkulten då man backar, här har säkert ratten en fördel. Min har backstag och rodrigg, backstagen går enligt uppgift att klara sig utan men jag använder dem. Yanmar 2gm 18hk med rak axel och folding sitter i de flesta, en trecylindrig vore inte fel, inte för effekten men för att få en mer vibrationsfri gång. Båtarna kan se lite olika inuti beroende på årgång och inredare, min är tilläggsisolerad och har vattenburen värme, kolla elsystemets utförande som visst kan vara lite skiftande. Sedan kan det skilja på hur mycket teak det är i sittbrunnen, winchutrustning rigg mm. En del båtar har ratt antingen från fabrik 355 eller eftermonterade. Lycka till i ditt s(n)eglande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser