DavyJones 0 Postad 4 Maj , 2009 Hejsan, har varit länge på krigsstigen för att hitta en större styrpulpetare( 4,90), men hittar ingen ja tycker verkar vettig. Min far har haft en Scantic 580 som ja vill minnas var sketa bra, men de finns inga sådana till salu. Visst finns det många stora pulpetare men ingen ja hittat som har nått rum i sig. Alltså då jag fiskar och jagar mycket så vill jag ha plats med mycket grejjer, nät och vettar och annat. Tex yamarin har fina båtar men om man tittar innuti är de inte gjorda för att ha med mera grejjor än ett kastspö på sin höjd.. Nån som har tips eller ideer? Alltså: Öppna ytor 4,90 lång styrpuplet Tack på förhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 4 Maj , 2009 Uttern S64 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DavyJones 0 Postad 4 Maj , 2009 Vet inte om du tycker att den skulle passa sig som jaktbåt, inte jag iaff Inte så där fina behöver de va, då de sker mycke grundstötningar och uppdragningar på berg osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 4 Maj , 2009 Galeon 475, inte riktigt 4,9 m,men massor med styvfack och jsg tycker rätt så mycket plats framför pulpeten. Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 4 Maj , 2009 En Buster.. tål hårda tag och är gjord i aluminium och du kan plocka bort stuvfack och få en öppen yta framför pulpeten/pulpeterna.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxxan 0 Postad 4 Maj , 2009 Kör du i havet så rekommenderar jag en 6. Har själv en Finnmaster 6000 offshore som jag fiskar med. Man fäller hela pulpeten och därunder får du plats med 100 spön i fullängd Mycket stuvutrymmen generellt och väldigt bra i sjön. Dock lite stor att traila runt med. Lycka till med båtköpet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Heiner 0 Postad 5 Maj , 2009 Ta en titt på Seamaster trend 670. http://www.seamaster.se/xNYA-07/Trend670.htm Mackan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sakkunnig 3 Postad 5 Maj , 2009 Jag bor själv i de nordligaste delarna av landet och mitt hemmavatten är norra bottenviken. Här upp finns det många båtmodeller som är mycket populära fiskemaskiner här uppe medan de är nästintill helt okända söderöver. Jag tänker exempelvis på en Nordanvind 600. En mycket praktisk båt som är utformad enbart för funktion, helt utan lull-lull. Enorma öppna ytor och grym lastkapacitet. I hemmahamnen (nästan bara fiskegubbar som har båtar där) är nästan var femte båt en Nordanvind. Det finns dessutom flera konkurrerande båttillverkare som gjorde liknande båtar. Kallaxbåten, Jämtöbåten, Norrbåt. Alla ungefär lika bra och lika till utseendet. Det de alla har gemensamt är att de är ca 6 m, helt öppna inuti med en grotesk lastkapacitet för sin storlek, lättdrivet planande skrov. Lämplig motor på dessa brukar vara 50-60 hk fyrtaktare. De gör då ca 20-25 knop fullastade med nät, gubbar, fisk och nätankare mm... Vilken av tillverkarna du väljer spelar ingen roll. Alla är ungefär lika bra. Fördelen med Nordanvind är att den tydligen tillverkas fortfarande om du är ute efter en sprillans ny båt. De andra har nog slutat sin tillverkning har jag för mig, så det finns enstaka begagnade till salu. Dessa brukar dock gå åt som smör i solsken på blocket... http://www.blocket.se/vi/21065667.htm?ca=1_9_s Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sakkunnig 3 Postad 5 Maj , 2009 Norrbåt ca 7 m Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sakkunnig 3 Postad 5 Maj , 2009 nordanvind 600 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bellaragazza 0 Postad 5 Maj , 2009 Hej Måste bara börja med att säga att för mig är en större styrpulpetare en Buster XXL/Magnum, Bella 600 Ocean, Yamarin 59/61CC eller Ryds 568. Sedan vet jag inte vad du menar med nått rum i sig är det stuvfack eller kanske utrymmet i en Walkaround eller HT-båt? Du gör jämförelse med Scantic 580. Uttern har gjort bla 560/600 AR som påminner om den. Kan det vara akterhytten på dessa du menar som rum Om du förklarar lite mer skall vi nog kunna hjälpa dig. Annars känns det lite som att du skall satsa på en ohyggligt billig båt med tanke på att du skriver att det är mycket grundstötningar och uppdragningar på berg. Å så finally ett tips Uttern 495, en rejäl båt som du kan få för en billig peng på blocket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patric78 0 Postad 5 Maj , 2009 Anytec 530 ST blir nog perfekt för dig, mycket bra sjöegenskaper och material som tål hårdare användning. http://boats.anytec.se/530st.shtm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DavyJones 0 Postad 5 Maj , 2009 Detta är en sådan scantic jag pratat om. Och med rum menar jag öppna ytor att man kan ha baljor, ankare lådor med mera. Jag har tittat på Uttern 5300 men någon sådan finns inte heller att hitta. Tack för alla svar. Nordanvind var mej en manlig båt lite för rå eller hur man ska säga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 5 Maj , 2009 Uttern A51 eller A56. Stora fria ytor, och jag hade fiske som utgångspunkt när jag valde båt. Nackdelen är dom begränsade stuvutrymmen som man får iom den öppna durken. Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 5 Maj , 2009 Hej, http://www.yxlomarin.se/index2.htm 501:an. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 6 Maj , 2009 Bo, den där båten såg inte dum ut, förrutom bågen som jag personligen skulle vilja vara utan. Sedan var ju priset rätt saftigt, men av secifikationerna att döma en riktig arbetshäst. Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 6 Maj , 2009 Hejs Jag tycker personligen att det är få styrpulpetare som har så mycket utrymme som Utterns. Jag har en Uttern 5402 och är nöjd med den, mycket pga förvaringsfacken. Men det blir ju självklart ett minus för att det drabbar dom öppna ytorna som du vill åt. En svår avvägning om man vill ha båda. Vissa vill ha mittpulpet, det har inte jag. Personligen så känns det som att det blir trängre med mittpulpet om man inte har en väldigt bred båt. http://www.blocket.se/vi/21010212.htm?ca=11_s Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kema 0 Postad 6 Maj , 2009 Hej Mats! Vet inte vilken prisklass du tänkt dig , men här är ett förslag: Ideal 550s. mer info och bilder på: www.geocities.com/fiskare51/ Hälsningar kema Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 9 Maj , 2009 Jag har hittat den. Om ingen annan köper den så gör jag det. http://www.blocket.se/stockholm/Styrpulpet_Cranchi_Pelican_21575171.htm?ca=11&w=3 Helt underbar. Jag googlat runt å den ser riktigt trevlig ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gasgas 0 Postad 8 September , 2009 Hej jägarn, det ligger just nu i detta ögonblick en Scandic 580 styrpulpetare till salu på Blocket,med 70 hp Evinrude,årsmod-86.Beg.pris 63.900:- m.30-trailer. Kan vara ett gott köp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dkv16 0 Postad 8 September , 2009 Kolla denna! http://www.blocket.se/goteborg/Carrier560_workboat_2004_23493276.htm?ca=13&w=3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser