Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Gäst Martin

fenderetikett

Rekommendera Poster

Gäst Martin

Fick bassning av en äldre herre häromdagen som ansåg att det var ett oskick att köra med fendrarna ute? Vad är problemet? Mvh Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att det är ett oskick, tycker att det ser illa ut med fendrar hängande och slängande utefter sidorna när de inte behövs. Har lärt mig mycket av sjölivet i marinens regi och där är man mycket noga med att fendrarna inte skall vara ute när man kör. Fendrarna ute eller inte är ett enkelt sätt att snabbt avgöra om det är välskolade sjömän eller inte som framför båten. Självklart finns det inget praktiskt problem med att ha fendrarna ute under gång. Det är bara estetiskt. Gäller bara att ha något ordentligt att sätta dem i då det kan bli en hel del ryck i fendertampen om man kör fort. Jag tycker inte att man skall ha ankaret ute när man kör heller, båda dessa saker har med förtöjning att göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med norpan ..... Det ser riktigt dumt ut med fendrarna hängande och slå i sidan när man kör, in i båten me dem. Det borde va lika självklart som att man inte har skor eller annan kroppsbeklädnad KVAR på sej när man duschar.....eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med om att man ska ta in fendrarna när man kör, men ibland kan det finnas anledning att man inte tar upp dem. Den äldre herren som gav dig en bassning borde hålla truten! Att köra så drabbar inte honom eller någon annan. I trafiken t.ex. är det ingen som får en bassning för man har en smutsig bil!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Le Canard

Det fick jag. Jag blev stoppad av en polis och fick böta 600 spänn för att nummerplåten var skitig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha precis samma sak hände mej .. fast de va länge sen så jag fick bara böta 300

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, vad har skitiga nummerplåtar på bilen att göra i detta forum? Man ska använda sunt förnuft på sjön, se bara till att ingen råkar illa ut!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att den huvudsakliga anledningen till att man inte ska köra med fendrarna ute är just risken med att förlora dem. Sedan kan man diskutera det estetiska med att köra med dema hängandes och slängandes. Det skulle inte förvåna mig om det finns en oskriven lag på hur tidigt du får hänga ut dem när du ska angöra/anlöpa bryggan samt hur snabbt du måste ta in dem efter att ha lämnat densamma. :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Martin

Det borde va lika självklart som att man inte har skor eller annan kroppsbeklädnad KVAR på sej när man duschar.....eller? Men om jag nu vill duscha med kläder på så är det väl min ensak? Om man har dåligt med plats i båten skall man då ta in fendrarna för att inte förstöra utsikten för elitistiska välskolade sjömän? Låter lite petigt tycker jag, jag trodde att det fanns någon viktigare anledning till att han han blev sur... Nåväl, då vet jag att jag skall ta in fendrarna i fortsättningen om jag inte vill få onda ögat av eliten och om jag skulle glömma det så vet jag åtmintone varför... Mvh Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken fantastisk debatt det blev av detta?! Jag håller med om att det visar på gott sjömanskap att ta in fendrarna och därmed försäkra sig om att de inte går förlorade. Det är ju dessutom estetiskt korrekt. Men å andra sidan så finns det ju en hel del beteenden som borde uppröra mera! Olika former av brist på hänsyn mot andra framför allt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Le Canard

Skall Waxholmsbolaget och andra skärgårdsbåtar lyfta in sina björkstocks-fendrar mellan varje brygga?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sne'seglarn

Det finns massor av oskrivna regler på sjön. De flesta har faktiskt kommit till av praktiska skäl. Jag har glömt fendrarna ute några gånger och därför förlorat några stycken. Vill du fara runt med fendrarna på så gör det. Passa på och njut av sjölivet istället. Tänk på ett citat av Alf Henriksson Den som hakar upp sig på saker som är små, är inte själv större än så. Keep boating!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller verkligen med om att det borde finnas större problem att oroa sig för än lite fendrar. Jag har inget emot att folk kör med fendrarna ute, jag konstaterar bara att de inte är lärda på samma sätt som jag. När det gäller hänsyn och annat så tror jag att vårt biltänkande har kommit ut på haven, inte så bra, å andra sidan är de flesta vana att köra bil och många tror att köra båt och bil är ungefär likadant, en utbildningsbrist helt enkelt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Martin

När det gäller hänsyn och annat så tror jag att vårt biltänkande har kommit ut på haven, inte så bra, å andra sidan är de flesta vana att köra bil och många tror att köra båt och bil är ungefär likadant, en utbildningsbrist helt enkelt. Du tycker alltså att det är hänsynslöst att inte ta in fendrarna? Mot vem skall denna hänsyn riktas? Mvh Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jr

Puttifrånpåsarna skall vara i båten vid färd! vi kallar dessa pesoner för Boråsare som kör med fedrar hängades..Jag vet inte varför men det gör nog Boråsarna!? Men jag möter hellre en person som har fenrarna hängandes utanför som framför sin Båt på ett säkert sätt, än som t.ex de äldre par som förra sommaren kom i en Storebro Royal Cruiser. Kommer bogserande på en lite sniiiba, in i Henån hamn, där dom sedan har frånvind och kan inte komma från piren. Full bog propp och gira å gasa å tugga brygga å hemskt! Varpå en av kvinnorna på däck skriker åt mig att jag skall hjälpa till och inte bara stå å glo.. Ett sådant tilltal accepteras icke! Särskilt inte om det kommer från ngn som skall verka mer än andra och hyr sig en fet båt som de sedan inte kan framföra på ett vettigt och sjösäkert sätt. Nja, jag tror att det finns en liten skara bland våra ändre medmänniskor som kanske gör bäst i att inte öppna luckan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Martin skrev: [KUR] Du tycker alltså att det är hänsynslöst att inte ta in fendrarna? Mot vem skall denna hänsyn riktas?[/KUR] Nej Martin, jag tycker inte att det är hänsynslöst att inte ta in fendrarna. Mitt lilla inlägg om hänsynslöshet relaterade till Jasy inlägg om att det borde finnas större problem att uppröras över och det håller jag verkligen med om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Martin

Ok då ägnar jag mig åt större problem än detta... Som tex hur jag skall få plats med alla stora fiskar i båten i sommar! Med hopp om en trevlig sommar till sjöss både för proffs och Boråsare. Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag menade inte heller något illa MARTIN....tycjer bara att de ser dumt ut med fendrarna hängande men vill du ha de så vist inte gör de mej nåt.......man kan alltid ta jollen med sek på fiske turen och förvara all fisk i :-) HA EN BRA SOMMAR ALLIHOP OCH HA FENDRARNA PÅ VALFRITT VIS.......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...