Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
mickeh

utombordare eller inombordare?

Rekommendera Poster

Finns det några nackdelar/fördelar med en utombordare på en båttyp som finns med både inom och utombordare? t.ex ljud, driftsäkerhet eller något annat? jag har tänkt att det kanske är säkrare med motorn en bit utanför vid brand och att det är lättare att meka och billigare om man behöver en helt ny motor. Mvh Mickeh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart är att utombordaren kostar mindre den dagen man behöver en ny, utombordaren är antagligen lättare också. En fördel med en inombordare är väl att det är betydligt svårare att stjäla en inombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag kör idag en styrpulpet med inombordare, MerCruiser 4 cyl, och är väldigt nöjd med den. Som jag ser det så finns följande för och nackdelar. Fördelar: Lägre ljudnivå, mjukare gång Bra bränsleekonomi (mot 2-takt) Billigare försäkring (lägre stöldrisk) Mer lätt mekad till sjöss då motorn finns i båten Bättre vridmoment Nackdelar: Tar plats i båten (soldäck kan ses positivt) Tyngre än utombordare Prismässigt så ligger en ny inombordare bra till, ca 80000 för en ny Volvo Penta 3,0 (135 hp) med drev. Dock kostar installationen mer än för en utombordare. För samma pris får du en 125 hk 2-takt eller 75 hk 4-takt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Impressed

Cool båt Crille! Inombordare rules!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bensin/diesel

Jag tycker att en inombordare skall vara en dieselmotor. En utombordare skall vara en bensinmotor. Jag motiverar detta mot säkerhetsaspekten, varje år brinner ett antal båtar, de flesta har bensin inombordare... Det här är en aspekt, det finns säkert många fler...som man måste ta hänsyn till vid ett köp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst martin

fördelen med inombordare är att man har tre separata delar: -motor -sköld -drev om något havererar är det bara att byta den delen. Dessutom är det mycket lättare att mecka med en inombordare och en vanlig bilmeckare kan fixa det mesta vad gällande motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utombordare är coolare också :-D och då snackar vi maskiner över 100hk såklart ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde en Yamaha 115 hk (2-takt) på Mardrömmen (se http://www.maringuiden.se/forum/;thread=16807 ) och visst är det något speciellt med en hederlig 2-takts utombordare, känns lite rappare. Men jag tycker fortfarande att det är lite skönare att åka runt med en inombordare som är bra isolerad ljudmässigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MIn uppfattning är att det kommer attt komma 2-takts maskiner som är bensinsnålare än 4-takt. Utombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog inte omöjligt med tanke på viktskillnaden, men skulle inte förvåna mig om framtidens miljökrav stoppar dem ändå pga oljetillsatsen som medför större koldioxidutsläpp m.m....bara en tanke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kommer att komma 2-takts maskiner som slår allt. Det är bara en tidsfråga/$$$

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja och om si så där 50 år kommer 2-taktare gå på metanol/etanol och rapsolja ;-) Eller? :roll:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cirka 35 knop när vi hade mindre last (läs: bensin) i båten. :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...