krille_79 4 Postad 4 Maj , 2009 Hej Jag är ny på båtar och båtmotorer. Köpte båten förra våren och motorn gick bra hela förra sommaren. Motorn som är en Johnson -92 50hk har varit lite svårstartad nu på våren när jag testkört den på land. Så i lördags va det dax att lägga i den, sjösättningen går bara och jag får igång motorn. Men så fort jag ska lägga i en växel så dör motorn, prövade flera gånger både framåt/bakåt men motorn bara dör. Det hela slutar med att jag och min bror får paddla bort båten ca 200 meter till båtplatsen Detta känns inte alls bra. Är det någon här som vet vad som kan orsaka detta fel?? Mvh/ Christoffer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 4 Maj , 2009 förgasarrengöring! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
denne 1 Postad 4 Maj , 2009 Hallå ..Min johnson 50 hk gör precis likadant (precis skaffat denna motorn äldre än din -83) men när jag testkörde på land så gick den bra ..testade även att lägga i växel både fram å back gick fint i utan att motorn stannade...men väl i vattnet så stannade den när man lade i växel..blev väl för tungt i vattnet...tänkte testa höja tomgången lite först... sen e min motor lite seg i starten..man för fram gasen lite ...händer inget på typ 2 sekunder sen gasar den på som fan...men detta går kanske att justera på något vis !? förslag ? å i så fall vilka skruvar e det ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 4 Maj , 2009 Vi provar igen - Förgasarrengöring! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
krille_79 4 Postad 4 Maj , 2009 Hej Jag ska prova med att rengöra förgasaren imorgon. Men motorn går bra när man kör den med chocken och efter ett tag går den bra på tomgång. Men när man lägger i växel så dör den. Kan det vara så lätt som en skitig förgasare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lyckoper 0 Postad 4 Maj , 2009 Har exakt samma fel på min Johnsson -95 115hk Plockade isär och bytte alla förbrukningsdelar i mina båda förgasare förra året, fungerade bra första turen, men felet kom tillbaka sedan. Jag kommer iväg ibland om jag snabbt för fram gasen ungefär halvvägs, allt fungerar sedan bra och motorn går jämt och fint utom när man ligger på tomgångsfart ett tag, inget händer vid gaspådrag och motorn dör, efter flera små juck med gashandtaget märker man att motorn reagerar och det går bra att gasa iväg igen Skulle gärna vilja veta om någon har några tips om vad som kan vara fel - om det inte är smuts i förgasaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 4 Maj , 2009 vad som händer är att när växeln läggs i då blir motorn belastad o kräver mera bränsle vid lågfart.OBS tomgången ska ställas in med växel i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kungen 0 Postad 5 Maj , 2009 Det låter som att den får för lite bränsle, om den går bättre när du pumpar på blåsan är det smuts nånstans, antingen i gasarna eller i filtret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christopheri 9 Postad 5 Maj , 2009 Jag hade en johnsson 60 hk . -91 Den gick bra på land och i friläge i vattnet, men så fort jag la i växeln så dog den. Felet då va att en kolven hade smält. Efter att dom tog bort blyet i bensinen så kylde den för lite. Hade inte jag en aning om, fick lära mig den hårda vägen. Det man fick göra va en uppgradering. Flytta skvaller strålen och byta till större munstycken. Enkelt sätt att kolla detta är att sätta en komp mätare vid tändstiften och kolla kompen på cylindrarna. Jag fick köpa ny kolv och horna upp cylindern. Hoppas du har mer tur. Mvh Christopher Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
krille_79 4 Postad 5 Maj , 2009 Hej Tack för all hjälp man får från er här. Jag var ute idag och gjorde rent förgasaren men det hjälpte inte. Såg däremot att det läcker lite från flotören, Det kan ju vara en bidragande faktor. Jag bestämde mig för att ta upp båten så nu står den på land igen. Känns som jag har för lite kunskap om båtmotorer, så jag kommer att lämna in den. Någon här som vet om det finns någon bra verkstad för Johnson runt Södertälje?? / Christoffer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
krille_79 4 Postad 9 Maj , 2009 Jag fixade det själv, Pluggade VROn i dag = motorn går mycket bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
denne 1 Postad 25 Maj , 2009 Nu går även min motor bra...bytte 3st bensinslangar med sprickor i...provade sen att starta gick bättre men inte bra...plockde ner förgasarna helt å i ett munstycke satt ett gruskorn...Sen gick den fint Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser