Orviken 0 Postad 4 Maj , 2009 Tjena forum långfärdssnack! Vet inte om min tänkta sommarsegling kan klassas som långfärdssegling men kan kanske få lite synpunkter ändå. Tänkte segla från Skellefteå till Käringön t o r. Eftersom mina seglingserfarenheter är ringa är min fundering på hur lång tid det kommer ta under normala förhållanden. Tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orviken 0 Postad 4 Maj , 2009 Glömde att tala om vilken båt jag har, en Bianca 27 (långkölad) med lys 0,97. Tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 4 Maj , 2009 Långfärdssegling är det! Jag skulle vilja ha hela sommaren på mig vilket jag antar att du har också. Det går att segla flera dygn i sträck och då kommer man fort fram men när sjösjukan slår till vill man gärna lägga till i en trevlig hamn och vila upp sig. Då de frestande ställena ligger som ett pärlband blir det sällan man nattseglar och då tar det sin rundliga tid. Räkna med 5 knop, det brukar funka som medelfart. En hel del hamnliggande för att vänta in bättre väder blir det. Men lura dig inte av vindens tjutande i riggarna i hamn. Det låter alltid värre än det är. Jag kallar det hamnpsykos och de olika båtarnas besättningar pratar om väder och tittar oroligt på rapporter. Ligger vinden i färdriktningen kan du gå ut i hårdare vind och du får segling som ger bra framfart. Ligger vinden emot kan det löna sig och ta en vilodag eller offra lite bränsle. Att kryssa i motström är inte kul om man vill nå ett mål. Tanka ner program från ugrib.us och lär dig tolka informationen så har du möjlighet att få en egen prognos för vindarna några dagar framåt. Mobilt bredband är smidigt och billigt. För min egen del skulle jag dela upp en så lång segling i två somrar eller ta ena sträckann och låta nån annan entusiast ta båten andra riktningen. Ganska smidigt att dela på det viset. Den som tar båten i retur har bil med sig som kan användas av dig hem igen. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 4 Maj , 2009 Det handlar mer om hur du seglar, än vilken båt du har! Sträckan en väg är väl storleksordningen 1100 sjömil på ett ungefär om du går snabbaste vägen runt kusten utan stopp. Om snittfarten då är (realistiska) 4 knop blir det 12 dygn. Eller 24 dygn t.o.r. Skall du stanna för att äta, sova och se dig omkring blir det en helt annan sak. Vi brukar räkna med 25 sjömil/dygn i snitt när vi semesterseglar längs våra kuster och kors och tvärs i Östersjön och Västerhavet. Då kör vi motor vanligtvis när vi gör mindre än 3-4 knop för segel och vi tycker om att se oss omkring, ta slödagar här och där och undviker hårdvindssegling på öppet hav, men tar gärna längre etapper på 50-100 sjömil då och då. Samtidigt ökar då sträckan i ditt fall, du skall in- och ut i hamnar, du väljer kanske vägen genom skärgårdar istället för utanför, det blir ca 1300 sjömil enkel resa. Med 25 sjömil/dygn blir det 52 dygn enkel väg, eller 104 dygn t.o.r. En hel sommar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orviken 0 Postad 4 Maj , 2009 Tack för tips och råd. Tänkte segla 6-8 veckor, så jag kanske får be någon vänlig själ segla hem henne den bit som jag inte hinner med. Jag är ingen gästhamnsliggare, gillar mer att var i rörelse och då och nu ankra på/i någon mer stillsam vik. /Tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 4 Maj , 2009 Vilken äen härlig segling du planerar! Så himla skönt att kunna vara ute så länge. Själva får vi som mest 3 veckor i år och då skall vi hinna Skåne - Stockholm t.o.r. Vi löser det med att göra en sträcksegling (utan stopp) till Stockholm (2-3 dygn för oss) och sedan tar vi det lugnt på vägen tillbaka. Men du skrev att du helst ligger i lugna vikar och naturhamnar. Tänk på att Sydkusten är väldigt slät, dvs där finns inga skyddande vikar eller naturhamnar och är relativt långt mellan hamnarna. Likaså Öresund, där finns mer hamnar än vikar och naturhamnar. Önskar dig en jättehärlig segling. Vi kanske ses därute Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 5 Maj , 2009 Jag köpte min förra båt i Kåge, strax norr om Skellefteå. Är man bohuslänning och är så pass långt norrut är det ett måste att segla till Haspparanda innan man styr kosan söderut och till Stockholm som var den sommarens mål. På ett tidigt planeringstadie mätte jag den tänkta sträckan till 800 distansminuter. Rent tankemässigt beräcknade jag veckoetapperna till 100 distansminuter per vecka. Alltså begärde jag 8 veckors ledighet. Seglatsen tog, inklusive landtransporter, exakt åtta veckor, och den seglade distansen blev 1004 distansminuter. När jag seglade hem båten från Stockholm till Kungshamn hade jag tre veckor till förfogande. Sträckan är 600 distansminuter och det tog exakt tre veckor, naturligtvis inklusive ett antal liggdagar på olika intresanta platser. Det är synd att ha för brått när man seglar så långt. Om man som sagts tidigare kan göra några långa etapper på ett eller ett par dygn, så får man mer tid åt de fina passagerna. Det finns en del sträckor som egentligen bara är transportsträckor på vägen. Kan man sen dela så att ett gäng seglar båten ena vägen och ett annat tillbaka ka man ju ochså komma längre bort. En annan möjlighet är ju att lägga upp båten nånstans på vägen. Det är ju synd att segla till Bohuslän och inte ta sig tid att segla i den Bohuslänska skärgården. År 1. Skellefteå till Kärringön via Göta Kanal eller nån annan satns i Bohuslän - varför inte Kungshamn och lägga upp båten där. År 2. Segla runt i den Bohuslänska skärgården och lägga upp båten År 3. segla hem båten runt Skånska kusten. Jag funderar på att segla den Norska kusten till Kirkenäs, på det viset. tommy ps Min första större båt var en Bianca 27. Den hade jag i 19 år. Senast ändrad av toaen | 05 maj 2009 | 18:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser