doro 0 Postad 3 Maj , 2009 Har en Sunbird 208 DC där förarstolen lossnat ett par gånger. Skruvad med åtta (eller är det sex?) rostfria träskruvar. Det går inte att komma åt underifrån men jag antar att det sitter nått slags trä under plasten som gör att skruvarna fäst en gång i tiden. Efter att ha vridit stolens hål och skruvat fast den igen så kändes den i slutet på sommaren ifjol inte fullt stabil längre, som att den är på väg att ge med sig igen. Finns det nån typ av expander skruv/bult som skulle kunna få fast stolen ordentligt? Eller finns det nån annan lösning? Epoxi i hålen? Plasta fast en järnplatta med gängor och dra stolen i den? (Känns drygt och meckigt...) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 4 Maj , 2009 Mutternitar. Finns på Jula och Biltema. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
yama60 1 Postad 4 Maj , 2009 Kan du se om träet är massivt eller om det finns luft under? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 4 Maj , 2009 Mutternitar....helt ny grej för mig, så jag prövar att ställa några frågor: Finns de i rostfritt (monell), vad hindrar att de roterar om skruven kärvar lite, finns de upp till max...M6 eller vad ??? Verkar ju vara en bra grej som jag totalmissat...!!? Erfarenheter...? Har kikat på bilderna här: Nitarhttp://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=80864 Tångsatshttp://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=80858 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
doro 0 Postad 4 Maj , 2009 Nä det går inte att se någonting. Men att det är luft innan ytteskrovet kommer råder ingen tvekan om. Mutternitar ser intressant ut, ser ut som popnitar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 4 Maj , 2009 Använde mutternitar för att fästa plattan över bränsletanken på en Flipper 700. Funkade utmärkt, rekommenderas för att få till bra fästen mot glasfiber, framförallt ifall man ibland måste lossa på skruven och därmed sliter på hålet. Har inte varit med om att de roterat. Ett bredare sortiment, inklusive rostfria, finns på http://www.sifvert-skruv.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 4 Maj , 2009 Mutternitar är en kanongrej,Men kommer aldrig att funka att fästa en stol med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 4 Maj , 2009 Flipperskepparen; Tack, bra länk! Påminner ju lite om en vanlig popnit, men tången verkar inte dra/ klippa av nån dragstång eller vad det kan heta. Antar att dragstången istället är igängad och sen kan skruvas ur i efterhand. Popnitens splint (kvarlämnade mothåll) motsvaras tydligen här av själva muttern (gängade delen). Finns tydligen också ända upp till M10-gänga och även i RF. Hur har jag kunnat missa detta ända till nu!?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 4 Maj , 2009 Tången har en gängad stång som man sruvar fast nitmuttern på, efter att hålet är borrat för man in muttern i det och klämmer åt med tången varigenom muttern expanderar på baksidan såsom en popnit eller föralldel en mollyplugg. Därefter släpper man på trycket i tången och gängar ut stången. Dock är väl jag lite skeptisk till att fästa en stol i durken enbart med nitmuttrar. Blir ju ganska stor belastning vid sjögång. Går det inte att såga upp ett hål mitt under stolsunderredet - som sedan täcks av detta - och genom det få ner plyfa eller aluminiumförstärkning som man sedan kan dra fast stolen i? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 4 Maj , 2009 Max godstjocklek är upp till M6 1,5mm M8-10=2mm för att de skall expandera under vilket är ett måste vid detta fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 4 Maj , 2009 Måste nog hålla med de som när det gäller stolstativ förespråkat en mer robust infästningsmetod än mutternit. Jag skulle nog som föreslagits försöka ta upp ett hål och fästa med bult, med en rejäl bricka eller bit marinplywood på undersidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
doro 0 Postad 4 Maj , 2009 Att ta upp ett hål (typ dosfräs kanske räcker?) mitt där stolen ska sitta var ju ett utmärkt förslag. Men försvagas inte durken då? Jag ska prova att fylla hålen med epoxi tillsammans med skruvarna i första läget. Funkar inte det så gör jag det på riktigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser