Steve_Drake 1 Postad 3 Maj , 2009 Hallå. Jag har lite problem med att motorn slirar i starten. Att börja med Dekompressionshandtagen uppe gör att den startar som en klocka. Kan man skada något genom att göra så?? Tyvärr så har jag även problem med att döda motorn och fick höra att man även här kan använda handtagen. Det står att det inte rekommenderas av Volvo. Hur stoppar man motorn smidigast? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bergettoken 1 Postad 3 Maj , 2009 Tja det tyder ju på att kompressionen verkar vara ok iallafall, om det slirar brukar det bero på gamla slitna remmar, eller kanske rent av fel remtyp. jag förutsätter att du har spänt upp ordentligt. Det är inte farligt att använda dekompressionsspakarna, dom öppnar avgasventilen ytterst lite och ska inte kunna ställa till med ofog. Om motorn inte vill stanna som den ska skulle jag se över justeringen på stoppreglaget, minns inte riktigt om det är ett sådant på md2b, kanske stoppas med gasreglaget, då får du justera det istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steve_Drake 1 Postad 3 Maj , 2009 Jo... Jag får nog ta och kolla på reglaget för hur man stänger av. Checkade remmarna och de verkade spända. Hade i och för sig inte en tanke på att det kan vara fel remmar. Jag köpte båten i höstas så jag vet ganska lite om den. Har du koll på om det kan vara skadligt att stänga av motorn med dekompressionsspakarna?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
edvin333 0 Postad 3 Maj , 2009 Det finns stoppreglage på MD2b bör sitta en teleflexvajer någonstanns. den sitter fäst i ett litet strypreglage som sitter till höger om kylvattenpumpen tror jag... går att dra den för hand om det inte sitter någon vajer... Senast ändrad av edvin333 | 03 maj 2009 | 23:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser