Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
Zer0

startgas förstöra tänstift

Rekommendera Poster

om man använder ca 1 o en halv flaska startgas kan det förstöra tänstiften? bytte tändstift o den funkade fint, idag la vi i båten o tänkte testa hur motorn gick använde 1 o en halv flaska startgas, lät inte som att den tände, tände till en gång i början bara sen inget mer, kollade dock aldrig stiften då det började bli sent, men ska kolla imorn. om dom inte tänder va kan ha sönder dom så fort då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljehinnan på cylindrarna som skall finnas där via 2-taktsoljan i bensinen mår väl inte så bra av startgas heller? Har du bra gnista på stiften?

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hade bra gnista efter jag köpt nya stift, men nu verkar den inte tända alls igen, hann inte kolla men den tänder inte till, vad kan göra att man måste använda startgas som hjälp varje gång man startar då? för min 50hk startar på 1 sekund när den är iskall utan startgas. när jag köpte nya stift köpte jag sådana där platta igen, kanske inte är så bra?

motor: mercury 85hk 1975

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

måste du använda startgas  varje gång då har du något fel med choken eller om du har primer de får du kolla upp detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2 förgasare o locket som stängs på ena när man chokar är trasigt det har smällt nästan helt, andra är helt, men har 2 reserv förgasare till en 50hk som bör passa som jag kan byta locken då alltså, men nu är det nått med tändningen kan kolla över varför den e så segstartad sen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du thunderbolt-tändning (Coil on plug) eller den gamla modellen med fördelare?

Det kan ju som sagt bero på en massa andra saker än bara stiften, tändkablar, spole/ar, Fördelarlock, rotor eller brytare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vill bara få tändningen fixad, viktigaste just nu, kan ju inte byta stift varje gång jag ska ut blir en aning dyrt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

aha jag såg att du hade merc 85 hp 1975 då har du chokespjäll, å ett litet tips sätt i tändstift B8HS i denna motor NGK å inte dessa trassel stift BUHW ej tillförlitliga o dyra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

står thunderbolt på den, o finns fördelare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

finns sådana på mekonomen eller ska jag ner till marinan o köpa där,? aa har visst BUHW-2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kan finnas på mekonomen mycke billigare en BUHW-2 ,dessa stift blir lätt överslag i o sura då blir det inget riktig gnista de bara glöder vid belastning .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

aha, o då startar förstårs inte motorn eller tänder till alls

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nä just det,men du måste ficksa chokespjället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

aa, ska ner till huges imorn o hämta lite delar, kan se om dom har några sådana ligger, så glömmer ja inte det iaf, tack för hjälpen köper stiften imorn o testar, skriver hur det gick sedan,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har en mercury 50 hk från 1980, också med platta stift, jag har dragstart och jag får dra många ggr innan den kommer igång då den är kall, men när den är varm räcker det med att dra halva snöret så går den igång. stiften är lite sotiga och jag har tänkt byta dom nu, bör jag också byta till NGKs B8HS om de passar? tacksam för svar wanmar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

gör så de har inte lika lätt att sura ner sig särkilt vid lågfartskörning,T stift avstånd 0,9mm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okej, kan det vara anledningen till att jag får dra så många ggr när den är kall? plus att stiften är sotiga. T stift? finns det olika avstånd på gapet på B8HS stiftet. är ingen expert på tändsiftTungan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det finns med avstånd 0.6 o 1.0mm då heter de B8HS-10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okej då ska jag köpa mig 2 par med avstånd på 0.9 mm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hittar de som heter B8HS och B8HS 10, det ska alltså vara den sist nämnda? jag är ganska trög

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kunde inte testa nya stift då det regnat här o ska göra imorn inte så kul o stå i ös regn o meka, men ska iaf köpa dom där stiften ngk B8HS, sen kom jag på förra året körde jag med ganska mkt olja inte i denna motorn i den andra, glömde bort hur mkt man skulle ha i så blandade i massor, folk trodde motorn brann så mkt rök det, och nu tog jag samma dunk med samma bensin till nya motorn, kan det ha förstört stiften eller nått?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mass olja förstör inte stiften men kladdar pch sotar igen.

Du får rengöra dem så funkar de igen.

Ett tändstift är intget direkt hokus pokus utan en porslinsdel med en metalldel i mitten. Skillnader mellan olika stift är hur de leder bort värmen och alltså blir olika varma.

Avstånd på stiftet är viktigt och det kontroller du och justerar med bladmått. (finns billigt på Biltema t.ex.)

Stiften ska givetvis vara rena.

För att se om man har rätt bränsleblandning så ska stiften bli lätt bruna. (ser man på elektroden och porslinsdelen, den delen som ger själva gnistan)

Vita, är för mager blandning och kommer resultera i skuren motor. Svarta stift betyder för fet blandning och kommer ge motorstörningar och svårstartad motor.

Att läsa av stiften är ett bra sätt att se hur motorn mår. Alltså bruna stift så är allt lugnt och skönt. andra alternativ så har man problem.

En länk till en sida om tändstift

http://hem.passagen.se/fs1/meka/tandstift.html

mvh Roland

Senast ändrad av Ringhede | 05 maj 2009 | 06:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

om man använder ca 1 o en halv flaska startgas kan det förstöra tänstiften.

med en laddning av 1,5 flaskor startgas borde väl mer än bara stiften löpa risk att sprängas i bitar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok, ska kolla hur dem ser ut, men ska även byta dem till bättre. hur mkt olja ska man ha i till 5 liter 10 liter etc kommer inte ihåg, skriv i DL eller nått för är så dålig på matte kan inte % :)

mvh jonte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1dl till 5l och 2dl till 10l det blir en blandning på 2%

Senast ändrad av blomman73 | 05 maj 2009 | 15:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

aha så var det, ska jag ha dl mått då hehe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

bytte stiften idag, men det hjälpte inte den tänder inte iaf har stått i garage ett tag men vi har testat den innan o den funkade fint, vi la den ner på släpan o sen hängde på den bara o nu tänder den inte nån här som haft liknande problem? som kan tänkas veta vad felet är

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men har du verklien ordentlig gnista på stiften då?
Kommer det verkligen fram bensin till förgasaren och vidare in i cylindrarna?

Om du har ordentlig gnista borde den ju visat lite livstecken med startgasen du provade.

Nu vet jag inte hur bra en sån här tändningsprovare är men för 30 kr kanske man kan får reda på om gnistan kan vara OK:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82724

(om man inte vill köra gamla metoden att ta ur stiftet och hålla det mot godset för att se om gnista finns och hur bra den verkar)

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...