Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
orjanp

Fräscha till rorkulten

Rekommendera Poster

Hej, tänkte fräscha till rorkulten som blivit lite risig. Det finns några sprickor i den, den verkar dock inte vara skadad så att den är klen eller så men det ser ut som torrsprickor. Några tips eller idéer ? Kan man fylla sprickorna med något ?

Jag tänkte slipa den och sedan lacka den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har slipat och lackat ett par rorkultar med bra resultat. Båda såg ut att vara helt slut med stora torr-sprickor, men jag slipade ner rejält och lackade bara. ju fler lager och ju tunnare du börjar desto bättre resultat vad jag har erfarit. I hål och liknande skador finns ett smidigt teak-spackel på bauhaus som är enkelt att fylla upp och det ser helt ok ut och går att lacka på utan problem.

Har även läst att man kan grunda med epoxi, har inte provat eftersom lackning duger gott i de flesta fall.

lycka till...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret. Jag tar vägen om Bauhaus innan jag börjar Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag skulle börja med att ge den ett antal lager med grundolja. Då brukar de flesta torrsprickrna svälla ihop. Dessutom blir träet ordentligt skyddat. Därefter kan man lacka om man så vill, men torka bort överflödig olja först.

Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, vilken grundolja använder du dig av ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är teak ska du inte olja, och rorkultar är som regel i just teak. Den är så fet att man måste avfetta med aceton eller T-röd den innan du lackar för att få lacken att fästa över huvud taget. I så fall är det:

1. Slipa-slipa-slipa
2. Grunda med ett lager fernissa utspädd m 50% balsamterpentin
3. Lacka-lacka-lacka, 8-12 lager m mellanslipningar
4. Montera och segla!

Nästa år slipar du hela rorkulten matt och lägger på ett lager ny fernissa. Gör du så håller den i hur många år som helst utan att du måste renskrapa och börja om från början igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fukta rorkulten, pumpa in polyuretanlim i sprickorna och kläm åt. Sedan fortsätt med slip och lack enligt ovan. Sista lagret lack är dock svårt, jag får alltid en massa damm i lacken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att slippa damm i sista lagret:
Dammsug dagen innan.
Ha rena arbetskläder.
Lägg sedan ut en kartong på arbetsbänken som du duchar lite vatten på med en blomspruta. Ställ detaljen på kartongen, lacka sedan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...