x-79 0 Postad 3 Maj , 2009 Givaren fastnar hela tiden.. Fick bort en del tulpaner som fastnat 2v efter sjösättning har den fastnat igen.. Några tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 3 Maj , 2009 kolla så inte axeln är krokig som givaren sitter på Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
x-79 0 Postad 3 Maj , 2009 Innan sjösättningen snurrade den utan friktion, spolade med lite vatten och då gick den hur bra som helst. Om axeln är skev borde den inte gå lite trögt hela tiden då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 3 Maj , 2009 Oj, det var snabbt jobbat av tulpanerna! Har ett liknande rekord en gång, men inte direkt efter sjösättning. Det brukar variera under säsongen och totala antalet rengöringar brukar bli runt 4-6 ggr/ säsong för min del. Tror att det lönar sig att kratsa bort kalkavlagringarna noga, även om det tar ca 10-15 minuter att få det hela picobello rent igen. Ett lurigt misstag man kan göra är att rulla på sin bottenfärg - med givaren borttagen - rakt över genomföringen så att det bildas en kant av färg i hålet. Impellern snurrar förbaskat nära kanten och kan då fastna i färgskägget. Hade en hopplös säsong med detta fel så jag skär numera bort färgöverhänget när färgen torkat. Senast ändrad av Thomas-1 | 03 maj 2009 | 21:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
x-79 0 Postad 3 Maj , 2009 Hur får man loss givaren? Verkar vara en bajonettkoppling med 2 o-ringar.. Är det bara att ta i och dra ur den rakt upp Eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 3 Maj , 2009 Ja, men man kan få lirka lite också då man drar ut den. Du har väl fettat in den, då går det hyfsat lätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
x-79 0 Postad 3 Maj , 2009 Var föregående ägare som installerade.. Provade innan sjösättning kändes som den satt rätt bra men jag får prova igen med mer milt våld Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 4 Maj , 2009 Men om man sliter upp den så står det väl en fontän av vatten ur hålet, finns det nån för av dummie att trycka under tiden man gör rent givaren? Har nämligen samma problem och brukar bada för att lösa problemet med tulpaner, men tror nu att det är bottenfärg som ställt till det, och badar gör inte jag i Maj.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 4 Maj , 2009 Har du ingen blindpropp, kör med en trasa som hålls på plats tryckt mot genomföringen medan givaren rensas. Inflödet ser dramatiskt ut, men det är förvånansvärt lite som trots allt kommer in. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 4 Maj , 2009 Hittade blindpluggar i båten, har sett dom tidigare men inte fattat vad det var för något, nu slipper man bada... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser