Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
alexn14

Varför är 4-taktare segare än 2-taktare

Rekommendera Poster

Hej

Varför är 4-taktare segare än 2-taktare, 2 taktare är väll mycket piggare?

MVH/Alex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av många anledningar men den främsta är att tvåtaktaren tänder varje varv på alla cylindrar medans fyrtaktaren tänder vart annat, dvs tvåtaktaren har dubbelt så många arbetstakter vid samma varvtal.

Sen är fyrtaktaren mer komplicerad och tyngre i sin konstruktion med sin ventilmekanism som manövereras av en kamaxel.

Man brukar säga att en fyrtaktare är effektivast vid planfart medans en tvåtakt är bäst vid acceleration och hög belastning, tvåtaktaren tenderar att ha en lägre verkningsgrad än fyrtaktaren vid låga belastningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Fast numera är många 4-taktare i stort sett ikapp 2-taktarna vad gäller acceleration om det är det du tänker på, det kan man klart utläsa ur tester på senare tid t ex 115 hk.
Så din fråga kanske inte kan förutsätta att 4-taktare generellt är segare (förr var det nog så men inte längre).
För normalt bruk finns det väl knapast nån anledning längre att välja en 2-takt framför en 4-takt p g av accelerationen. Inget fel på 2-takt men önskar man en både bra acceleration och bra toppfart finns många bra 4-takt som ligger i topp ang detta numera. Trenden är ju helt klar sen några år - 4-takt på frammarch, tvåtakt (p g av miljöskäl) på tillbakagång förutom Evinrude E-Tec och Mercury Optimax (Yamaha HPDI säljs inte längre i Europa).

/Bo 



Senast ändrad av bossee | 03 maj 2009 | 21:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns mycket myter och subjektiva uppfattningar på det här området. Men som sagt, eftersom tvåtaktaren tänder oftare på samma varvtal bör du få ett högre vridmoment vilket kan ge bättre acceleration i början, givet att alla andra parametrar som propeller osv, är rätt trimmade. Det torde framförallt gälla små motorer med en cylinder. Har du flera cylindrar borde den skillnaden avta. När man väl är uppe i ett för maskinen lämpligt varvtal ska ju motorn utveckla sin märkeffekt, oavsett om det är två- eller fyrtakt, och därför rimligen ge samma fart.

Eftersom man sällan sitter och gasar och bromsar i en båt har jag svårt att se att piggheten spelar särskilt stor roll.

Sedan finns det många som säger att en viss motor är mycket piggare än en annan, men det är då i allmänhet fråga om subjektiva bedömningar av två helt olika motorer, oftast i helt olika båtar och med olika propellrar osv. Så jag skulle ta alla tvärsäkra, lösa påståenden i olika forum på det här temat med en ganska stor nypa salt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som du skrev så anser jag också att skillnaden i pigghet är större ju mindre motorn är.

Jalmar här på forumet har en gammal 2t suzuki 5hp samt en betydligt nyare 4t honda 5hp och skillnaden är rätt stor både i vikt och krut när dom hänger på en 3 meters gummibåt,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...