Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
Hellas

Johnson v6 175 - Ingen gnista på ena sidan.

Rekommendera Poster

Efter div felsökning så har jag kommit fram till att jag inte har någon gnista på någon av cylindrarna på vänster sida (sedd bakifrån). 
Det troliga är väll att det är cdi boxen men finns det något bra sätt att utesluta att det är något annat, typ stator eller dyl. Jag har testat tändspolarna genom att flyttade dom en efter en till den fungerande sidan och fick då gnista.

Jag har även problem med att startmotorn ibland går trögt, dvs det låter som om batteriet är dåligt (batteriet är nytt). Sen kan den dock helt plötsligt varva upp och snurra normalt.
Vet inte om detta problemet har med det andra att göra men...

Mycket tacksam om någon kan ge mig några tips om hur man ska gå vidare...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har du en v6 med 2 cd boxar så kan du byta plats med dessa,annars kan du ohm mäta statorn,är det en lite nyare v6 så har du en cd box

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det kanske skulle underlätta om jag angav årsmodell. Det är en -90 så den är hyggligt gammal. Det finns bara en cd box på den, jag antar att cd box och power pack är samma sak eller har jag fått detta om bakfoten? 

Senast ändrad av Hellas | 03 maj 2009 | 20:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så jättemycket, det är väll bara till att beställa och se glad ut.

Du verkar kunnig, du råkar inte ha ett tips om det andra problemet med startmotorn? Det verkar ju inte ha med cdboxen att göra. Jag bytte kol i startmotorn förra året men det verkar inte ha hjälpt. Det kan tilläggas att jag har hittat ett till intressant fenomen, ibland när jag slår på tändningen så visar numera bränslemätaren att tanken är full fast den i detta fallet var ca halvfull. När jag sen slog på tändningen några minuter senare så visade den halv tank igen. Även varvmätaren kan bete sig på liknande sätt fast då visar den ca 1000 varv fast motorn är avslagen.
Kort sagt, elen i denna motorn verkar inte må helt bra...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

prova o lägg ström direkt på startmotorn funkar det då kan det vara start solenoiden eller T lås.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...