Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Linni229

Köpa styrpulpet för ca 100-120 kkr. HR 440sc eller annan?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är ute efter att köpa en smidig, trailerbar styrpulpet, för allt från insjöfiske till skärgårdsturer. Den skall kunna bära åtminstonde fyra personer, och vid tillfälle kanske också kunna dra en vattenskidåkare. Sprillans ny eller lätt begagnat är av intresse. De båtar jag hittills tittat på är:

Höga Rodd HR440 sc m 50 hp 4-takt

Ryds 478 GTI m 50 hp 4-takt

Ryds 485 RSI m 50 hp 4-takt

Vilken skulle ni välja? Någon av dessa, eller rent utav någon helt annan? Alla tips och tankar emottages tacksamt!

Med vänliga hälsningar,

Linus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

En några år begagnad båt och motor ger i regel mest för pengarna då du slipper ta de första årens värdeminskning som är störst då. 2-5 år beg båt och motor är knappast nåt problem om det inte vanvårdats.
Du verkar inställd på 4-takt, då får man kolla upp om de har förgasare eller den modernare elektroniska bränsleinsprutningen (EFI) utan förgasare.

4 pers och 50 hk är inga större problem men skall du samtidigt kunna dra en vattenskidåkare börjar det bli trögt.
Skall du traila mycket så är det EU trailer (om du klarar vikten) eller bromsad trailer som gäller. Aluminiumbåt har den fördelen att den är lite mer oöm och i regel lättare än glasfiberbåtar men brukar vara lite dyrare. Buster och Silver är två kända märken som har aluminiumskrov (Silver har dock glasfiberinredning).
Buster L med 50 hk eller Silver Fox 485 kan kanske vara nåt att kolla på.
Av de båtar du nämner tror jag Ryds 478 GTI går bäst i sjön. Dessutom är den såvitt jag vet vakuminjicerad som ger starkt och lätt skrov med jämn kvalitet.
Andra beg båtar som kanske kan vara av intresse kan vara Crescent Stingray och Exray, Yamarin 4730, 5010, Askeladden 475 Freestyle m fl. Köparens marknad = bra prutläge.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 03 maj 2009 | 17:26

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för tipsen!

Jag vill förtydliga, att jag kommer inte ha fyra pers i båten, och samtidigt dra vattenskidåkare! Då får det nog räcka med två pers i båten...

Prisbilden för begagnade Yamarin och Askeladden verkar tyvärr fortfarande ligga förhållandevis högt, i alla fall sett till begärda priser på Blocket. Priserna ligger kanske 10-25kkr under motsvarande nya HR, och Ryds med kampanjpriser. Skillnaden är då att man inte får de garantier som följer med ett nybåtsköp. Kanske bör man pruta ordentligt som du skriver?

Undrar annars om någon har erfarenheter av de båtar jag listat ovan?

Mvh,

Linus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sålde min Yamarin 490 BR -97 för 3 år sedan för 95 kkr med Yamaha 50 hk 4t.

En bra båt! En välskött motor som är 5-10 år gammal är inga problem.

Men ska du dra vattenskidor å liknande - satsa på en så stor motor som du har råd med - det brukar löna sig i längden.

Lycka till! Cool

Senast ändrad av PatricS | 03 maj 2009 | 21:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...