Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Blaggan

Luftblåsa

Rekommendera Poster

Luftblåsa i diesel Obestämd

När jag kallstartar motorn stannar den efter några sekunder. 1-2 försök sedan går det bara fint även nya starter av varm motor inga problem. Hur ska jag läcksöka efter ev luft som ger en blåsa? Har dragit alla kopplingar.

Har du någon idé Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luft i dieselsystem kommer i 99% av fallen in före matarpumpen kontrollera anslutningar och slangar från tank till matarpump, där bör felet vara.

Ibland kan det bero på att det är någon form av förträngning av smuts eller en slang som är lite klämd, med det kan även bero på att backventilerna i matarpumpen släpper tillbaka bränslet när motorn varit avstängd under en tid.

Vad hade du för motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har haft samma problem, startar direkt men måste startas om flera gånger (aqad40). Om systemet är helt tätt rinner ingen diesel tillbaka till tanken, Jag hade en liten skada på bränsleslangen, några cm från  grovfiltret i motorrummet och när jag stängde av motorn rann bränslet tillbaka i tanken därifrån. Inte en droppe diesel läckte ut så det var svårt att hitta. Bränsleslangen var fixerad med en kattstrypare och klämdes mot flänsen på returledningen som då skavt ett litet jack i slangen. Mem motorn hade diesel från filtret och framåt så den startade omg men gick väldigt ojämt och måste startas på ganska höga varv för att inte tjuvstanna direkt.

Tips:Börja högt upp i systemet och sök bakåt eftersom det inte läcker ut diesel nånstans så har du nog en minimal läcka där det kommer in luft och då rinner bränslet bakåt i slangen.Om du stänger av motorn kanske du kan lyssna om det gurglar eller så i slangen när motorn stannat. Även om det är nåt fel på pumpen eller nåt så skall inget bränsle kunna rinna tillbaka om hela systemet ät tätt.

jag skickar med en bild på filtret med kattstrypare

Hälsningar Henrik



Senast ändrad av henriknil | 05 maj 2009 | 08:11

post-27358-1394235896,008_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för goa svar Flört jag letar vidare. Det är en Nannidiesel 14 hk en japansk diesel som fransmännen konverterat till båtmotor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...