Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
SamF

gps navigering med mac/Strömförsörjning

Rekommendera Poster

Hej på er!

Införskaffade nyss en trevlig Karlskronavigg som saknar all sorts navigation som man kan tänka sig. Och eftersom jag inte har den blekaste aning om hur man seglar eller navigerar, så vore det smidigt med en gps som visar var jag är och vart jag kan styra utan att skada varken mig eller båten. Därför är det ganska aktuellt att lösa det innan båten ska i vattnet.

Jag har köpt en sån där gps-puck till min Mac men var får jag tag på några elektroniska sjökort över östersjön?har sett runt lite och hittade GPSNavX men de verkar inte ha kartor för oss på 'rätt' sida av atlanten?

Sen kommer det då till strömförsörjningen, hur fasen ska man ladda batterierna? På båten sitter en gammal 6hästars utombordare och som knappast duger till att ladda någonting med. Och med lite högtalare och elektronisk utrustning så kan det kanske bli en relativt hög strömförbrukning.

Kan ett vindkraftverk vara lösningen? Solceller? Synd att solceller kostar skjortan bara.

/Amatören

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du funderat på kabel iland. Löser båda dina broblem ladar datorn och blir du vilse så följ kabeln.TystTyst Nä förlåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag skulle verkligen rekommendera dig att ta förarintyg. Kurser finns på de flesta studieförbund. Läs gärna mer på Nämnden för Båtlivsutbildnings hemsida: http://www.nfb.a.se.

En sådan kurs ger dig, förutom kunskaper i navigation, säkerhet och annat viktigt, även rabatt på båtförsäkringar hos flera bolag. Tänk på att bristande kunskab kan vara en fara både för dig själv och andra.

GPS är bara ett hjälpmedel. Om du inte kan navigera, kommer inte GPS:en att hjälpa dig, bara skapa falsk säkerhet. Dessutom kan GPS:er gå sönder/batteriet ta slut eller liknande, så det är starkt att rekommendera att även kunna navigera med sjökort. Jag förutsätter att båten har kompass? Annars behöver du installera det.

Och för att svara på din fråga: När du har skaffat den kunskap som behövs kan du t.ex. köpa en handhållen GPS som går på batterier, så slipper du installationen och 12-v-anslutning. Men glöm inte att batterier skall återvinnas ansvarsfullt: )

Lycka till med båten!

/Nina

Ps: Om du skall använda datorn, så förstår jag inte riktigt: skall du ha den nere i båten då, och gå ner och titta med jämna mellanrum...? (Den lösningen hade INTE jag valt, i alla fall inte vid inomskärssegling.) Eller har du skaffat något vattentätt fodral med genomskinlig yta för skärmen? I så fall får du gärna säga var du hittat ett sådant!: )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

50 W med regulator för 2000?!!! Var, var, var??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant! Har inte egentligen satt mig in i hur stor panel man ska ha. Är 50 W lagom när man har 345 Ah i batteribanken tro?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har båten ingen kompass och du dessutom är osäker på hur man läser av kompass/sjökort skulle jag inte rekommendera att ge sig ut alls. Dimma kan komma plötsligt...

Ang. frågan: Kanske en begagnad svartvit plotter kan vara svaret? De kostar inte mycket och drar ännu mindre ström!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vid dimma har man inget att pejla mot, då är nog GPSen till mer nytta än kompassen och sjökortet. En liten handGPS i kombination med sjökort är ett bra sätt att billigt kunna få lite trygghet. Lär dig att ta ut kordinater på sjökortet med en passare som hjälpmedel så har du en bra början.

Som laddare till batteriet är solcell bra. Kombinera den gärna med en vanlig laddare för de tillfällen du har tillgång till ström.

Jag seglade i 4 år med min 21-fotare utan annan möjlighet till laddning än via kabel och saknade aldrig strömmen. Fotogenlykta för ljus och de få gånger jag behövde lanternorna räckte batteriet länge då det inte användes till annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...