Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
s-1027706

Brutet ben och sandblästring...

Rekommendera Poster

Så var det med det!

Jag har jobbat hårt på att kunna sjö sätta min båt med ny gjord inreding, dynor, träytor (durk) sittytor el och allt, skulle bara göra färdigt grundarbetet och sen måla och börja montera alla dessa nya saker till båten.. Men så händer det som inte får hända, jag gick och bröt benet under knäskålen vilket tar minst 6-7veckor, stilla sittande rehab under ett par mån... Jätte kul!!!!! Nåja nog om detta är det någon som har provat att sandblästra en plast båt? Jag får nämligen inte bort kontaktlimmet i illa sittande ytor och hörn. Borde det inte att gå sandblästra detta sega omöjliga lim eller är det för segt så att sandkornen bara stutsar bort och plasten om kring försvinner. Vad tror ni. Hur tog ni bort limmet.

Mvh 495 ht

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, va trist med benet!

Skulle försökt med att slipa med massor av talk på slippappret. Vet inte om det funkar men tanken är iaf att klibbigheten ska försvinna om kletet kan mättas med nåt mjöligt.

Brukar iofs funka att gnida kraftigt med en talkad högfriktions-trasa också, kletet bildar då små kulor som inte fastnar igen.

Annars finns ju också det gamla knepet med kylsprej för tuggumi-klet....hmm?? 

Mvh Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Min tanke var också att man skulle binda upp kletet, men med sanden från blästen och samtidigt få bort färgen under. Detta med kylning kanske skulle fungera men finns det att köpa dessa kylsprej på burk och är det dyrt! När det är kalt så kan man sen skrapa av det, undrar om det verkligen fungerar... någon provat? Tar inte skråvet stryk av detta, fägen på utsidan tex??? Det där med blästring då det borde fungera man gör det på ut sidan av skråv på plastbåtar så borde det även fungera på insida och på lim??? På det stora yterna så har jag slipat med 40 papper med maskin och det är det enda som har fungerat tills nu.. Lite svårt att komma åt med maskin, så jag vill ha fler förslag och synpunkter. Bara det fungerar så är det goda, lösningsmedel är helt värdelöst och det blir bara värre....

Mvh 495 ht

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi använde aceton för att ta bort kontaktlim, det gick fint.Så tråkigt med ditt ben,hoppas det läker fint och snabbt.

Senast ändrad av hustran | 04 maj 2009 | 12:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller vaför inte prova Limborttagere, finns på färghandeln.

Jag har använt det till limrester efter klisterdekaler,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack!

Men fungerar det verkligen på detta lim blir det inte bara kladigare, jag har försökt med många olika lösningsmedel och det fungerar inte.. det blir bara en tjock massa som är ännu svårare att få bort.... Även limbortagnings medel blir det samma resultat, men aciton har jag ej provat, men jag är tveksam att det fungerar....Då jag har provat medel som är starkare än så... Har ingen blästrat bort lim? Jag vill inte köpa bläster för att sedan upptäcka att det inte fungerar....

Mvh 495 ht

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funkar inte med Bläster,Kylspray o skrapa är nog bästa tipset hitillsFlört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beklagar benet. Hoppas du snart är igång igen!

Vad gäller kladdigt lim brukar jag ibland änvända en trasa med matolja. Inget farligt att jobba med och kladdigheten i det man lyft på en gång försvinner och det lossnar. Testa på ett hörn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fråga: Varför måste kontaktlimsresterna bort (vad ska du göra med ytan sen) ?

Casco svarar på frågan Hur får man bort gammalt kontaktlim från båtplast? med
mekanisk bearbetning..
blästring kan väl med marginal anses som sådan ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag ska laga sprickor och lägga igen små hål att det satt en matta på skrovsidor och jag vill bara ha en målad yta som är lätt att hålla rent och kondensen som blir av detta får jag väl vetelera ut med sol driven fläkt.. Dessa på limmade ytor blir sällan bra i längden den blir fort ful och den person som har gjort det i min båt har satt den där man inte ska ha sådan, och då har jag lim nästan över allt, man kan bli tokig för mindre saker....

Mvh 495 ht

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...