Hybbis 0 Postad 3 Maj , 2009 Jag har börjat tvätta bort all bottenfärg med interstip och upptäckt blåsor, vissa är vätskefyllda o vätskan luktar plastverkstad . Blir det en sommar utan båt i vattnet, eller finns det något man kan göra tillfälligt Om jag förstått rätt så måste man torka laminatet mycket noga innan man Behandlar det?Och det tar väll ganska lång tid?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 513 Postad 3 Maj , 2009 Hej och välkommen till båtdårarnas paradis! Om jag vore du så skulle jag ta det lugnt. Gör en tillfällig bottenmålning som bara ska räcka över den här sommaren eller låt bli bottenfärg helt om du kan tvätta båten för hand en dag med lite varmare vatten eller på en båtbottentvätt. Gör sen jobbet att blottlägga botten i höst och låt det torka över vintern för att göra en epoxi-behandling efter det. (Praktiskt båtägande har en artikel om det i senaste numret) Det är en massa båtar som åker omkring där ägaren är helt ovetande om att båten har osmos och de mår inte illa av det. Njut av sommaren i båten!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybbis 0 Postad 3 Maj , 2009 Tack kanske kan sova närmsta dagarna då Men hur gör jag med dom ställena där jag haft hål på blåsorna och ser plasten? Senast ändrad av Hybbis | 04 maj 2009 | 20:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybbis 0 Postad 4 Maj , 2009 Ingen som vet? Eller är det bara och bottenmåla över där det fattas gelcoat, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 513 Postad 4 Maj , 2009 Beror på din ambitionsnivå. Låg ambitionsnivå = bara måla (det har ju stått vatten där länge) Högre ambitionsnivå = spackla med gelcoat-spackel (exponeras ju inte mer för vatten då) Ännu högre ambitionsnivå = spackla med epoxi-spackel Jag skulle spackla med gelcoat-spackel... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 4 Maj , 2009 Håller med Christer! Båtar ska användas och inte skruvas (för mycket) på! Så hinner du mentalt förbereda dig (och få en korseld av goda råd) under sommaren på vinterns pyssel. :-P Min besiktningsman tyckte det var lite överdrivet med plastpesthotet. Om man har en och annan blåsa och håller koll på båten varje vinter så.... Har man däremot större ytor angripna är det mera motiverat att ge sig på botten. Men det är inget kul jobb! Sandblästring är enklast, men dyrt bl a p g a miljöskäl, allt slipdamm måste samlas upp.... Hurtsomhelst ska botten slipas av i till ren ostörd gelcoat, (ev all gelcoat :-(. Båten skatorka under så lång tid som möjligt, den ambitiöse kollar med fuktighetsmätare. Sedan ny Epoxi tvåkomponent i flera lager. Sedan bottenmålning.... Se där, råden har redan börja hagla! ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser