Flip_Deburgh 0 Postad 3 Maj , 2009 Hej, jag är nyfiken på att delta i en längre seglats 2009-2010, exempelvis en atlantsegling. Är det någon som vet vart man vänder sig för att ta värvning. Jag är nybörjare, men planerar att gå kustskeppar-kurser under sommaren hösten. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
melle 7 Postad 3 Maj , 2009 Ha koll på vilka båtar som ska över Atlanten denna säsongen antingen genom kika på deras hemsidor (se kitalita för länkar tilllångseglare)...eller genom att åka ner till Gran Canaria några veckor innan ARC. Dem vill nog ha träffat dig ett tag innan och seglat lite med dig innan det blir bestämt att du får hänga på. Men som långseglare är det värt väldigt mkt att få med sig en extra man...och det är relativt sällsynt att man behöver betala för sig. Som ägare till långseglande båt ska man vara glad om man får tag i någon som vill dela på nattpass osv. Själv seglade jag över stilla havet förra säsongen..vi var bara två ombord men det hade ju vart väldigt skönt med en extra person. Mvh Andreas Mehlin 7hav.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flip_Deburgh 0 Postad 3 Maj , 2009 Hej o tack, ja det verkar ju rimligt att man får skapa sig en bild av varandra innan man ger sig av på en dylik resa. Det hade ju så klart varit perfekt om man kunde hitta svenska projekt där man hade kunnat lära känna folket redan innan man ger sig av till gran canaria. HUr vanliga är dessa seglatser? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 4 Maj , 2009 Som nybörjare tycker jag inte du direkt skall hoppa på någon ARC eller annan båt över Atlanten. Dels för att du förmodligen inte vet hur du fungerar dygn efter dygn på en rullande liten båt. Det kan bli oerhört jobbigt inte bara för dig om du exempelvis visar dig vara kroniskt sjösjuk! Eller rädd! Dessutom tror jag inte en nybörjare utan någon havsseglingserfarenhet är särskilt attraktiv ombord på de mer välordnade båtarna. Jag skulle personligen undvika en sådan gast i alla fall. Det är ett skräckscenario att befinna sig ombord på en liten båt ute på exempelvis Atlanten med någon som inte alls fungerar - och veckor till land! Försök komma med på några kortare seglingar först, exempelvis över Östersjön,Nordsjön eller kanske Biscaya. Skaffa dig litet erfarenhet så att du kan visa både dig själv och andra att du fungerar under öppet hav och har erfarenhet nog att göra nytta. Sök möjligheter på detta och andra forum, inte bara en gång utan med jämna mellanrum, plötsligt dyker det upp någon som behöver hjälp med t.ex en transportsegling. Kontakta olika klubbar som t.ex OSK (Oceanseglarklubben), JRSK (Jordenruntseglarklubben) eller SXK´ s Medelhavsseglarna. Senast ändrad av Eilean | 04 maj 2009 | 12:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flip_Deburgh 0 Postad 23 Maj , 2009 Tusen tack för tipsen. Håller såklart med om rimligheten i att en båt om 3-4 man inte riktigt har råd med någon som lär sig från grunden. Samtidigt undrar jag om det inte finns större båtar att tillgå? Mvh A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
denada 0 Postad 27 Maj , 2009 Jo det gör det säkerligen. Men skaffa dig i alla fall en liten segelvana. Även om det bara är med en liten båt i skapligt skyddade vatten. Ta sedan det värsta du upplever där och tänk dig det fast mycket värre... Jag har inte korsat atlanten... Men gått i skapligt dåligt väder från göteborg till läsö i en liten båt. Det var klart lärorikt om sig själv. Men man ska vara medveten om att det kan bli MYCKET gungigt och man kan bli mycket sjösjuk... En H-båt är inte mycket att sitta i på västerhavet i rejäl vestan (14 - 17) på väg till läsö på öppetvatten... (finns det annat i mellan? ;-) ) Men som sagt mycket lärorikt. Så skaffa dig lite vana i alla fall... Ett par tre dagars nonstop segling på två tre kamrater brukar vara nyttigt oxå... För att prova på att segla nonstop och att sova i sjökoj... Det är en mycket nyttig erfarenhet. Det är nog många som gett upp efter detta. Men det är ju saker man kommer att vara tvungen till. Detta är då inte för att försöka att skrämma dig upp på land... Utan för att öka din möjlighet att få ge dig av. Men för att ha möjligheten att få hoppa på en båt så kan det gå åt att du har lite vana i alla fall... Sail on Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flip_Deburgh 0 Postad 14 Juni , 2009 Hej, tror detta är rimligt. Jag har pratat med n gra bekanta och det lutar åt en segling från sydkusten till Bornholm som första flerdygnsseglats. Sedan får vi se vad sjöbenen säger ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brunmalm 0 Postad 14 Juni , 2009 Hej. Du tänker helt rätt och säkert löser det sig. I alla avseglarhamnar finns behov av en extra person för säkerhets skull. Gärna någon som tar nattpassen... Men du måste ha vana av många dygn i båt. Teknik o övriga kunskaper är underordnat, viktigast är att du kan fungera som Vakt. Båten sköter sig oftast hyfsat själv men det behövs tillsyn o utkik. Skaffa erfarenhet genom att segla längre sträckor med andra (SXK 120 tim?) Sedan måste du ha referenser. Vi tog upp en liftare på Cap Verde till Brasilien, men först ringde vi dom referenser han uppgav. Allting avlöpte perfekt. Lättast är att hitta en hemvändare i Västindien i slutet av våren. Alltför många tvingas till ensamsegling hem... Hälsn Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser