annakm 0 Postad 3 Maj , 2009 Hej! Jag har letat och letat men ändå inte fattat hur man kan behandla teak. Jag har lite teak utvändigt på min båt som enligt uppgift någon gång har varit behandlad med kinesisk teakolja. Nu är den smutsig och ful och jag vill göra i ordning den. Vad jag vill ha är en yta som känns som trä. Vår rorkkult var tidigare lackad furu och förra året slipade vi bort all lack och oljade den med IKEAs träolja. I år strök vi på ny olja och vips var den som ny igen. Jag älskar känslan av oljat trä och vill ha den även på teaken. Kan man få det och hur? Den förra behandlingen gjorde att teaken kändes vaxad, som att oljan låg på ytan. Jag köpte Sikas teakolja igår men har inte vågat öppna förpackningen innan jag försäkrat mig om att jag inte får den vaxade känslan. Jag kan tänka mig att olja ofta. Är det någon som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minbuss 1 Postad 3 Maj , 2009 Oljad teak blr smutsig och ful efter ett tag om man inte håller på att olja hela tiden. Beror ju på om det är teak man går på. kan ju bli lite halt och smutsigt. Du får beskriva placeringen av teaken på båten. sten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 3 Maj , 2009 Tre möjligheter för teak... Helt obehandlat: Teaken blir grå, skuras den med borste o vatten blir den silvrigt snygg. Smala lister tenderar att torka och spricka med åren. Oljat: Med rätt oljetyp blir den inte så hal eller klibb-smutsig att sitta på, men lite extra smutsränder blir det nog ändå av t.ex. en oljad relingslist på bordläggningen. Lackat: Svårt att få lacken att fästa på detta träslag, kräver årlig omlackning även med rätt typ av lack (kinaolje-baserad med bra UV-skydd). Blir snyggt och smutsavvisande och ger ett slitskydd. Har själv valt att lacka bara de smala listerna, och att t.v. olja de grövre trädetaljerna och sittbrunnsdurken, i alla fall så länge oljeflaskan räcker. Får se sen.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Erland 0 Postad 3 Maj , 2009 Lite jobb har du framför dej,är ytan fet o ful,skura med såpa (grön)och ljummet vatten skölj väl,slipa av med 120-180 papper,använd Herdins teakolja,förutom att den är billig är den bra.Arbeta in den på längden&tvären i teaken,efter mättnad vänta 10-15minuter,torka av,härdar ut på 6-10timmar.När sedan teaken börjar bli torr nästa gång ,lätt avtvättning,ny olja.Första gången om teaken är obehandlad går det rätt mycket åt,lägg i våttivått,tills mättnad uppnås.Krister Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NinaM 0 Postad 3 Maj , 2009 Hej! Mina föräldrar har behandlat teaken på sin Najad med bivax (d.v.s. speciellt bivax anpassat till teak). Det tar enligt uppgift lite längre tid att lägga på än olja, eftersom man måste arbeta in vaxet i träet (och vax är ju hårdare än olja....), men det blir väldigt fint, och det är mindre kladdigt, och dessutom inte fastnar lika mycket smuts som om man har det oljat. Fast själv har jag olja, det funkar det också: ) Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MarcFBG 0 Postad 6 Maj , 2009 Har själv oljad teak och det känns som trä sålänge man gnor in oljan noch använder tunn olja. Själv använder jag lite olika oljor jag blandar på Kokt linolja och rå linolja som sedan blandas ut med terpentin eller liknande bärare. Använder man kokt linolja ger man ett bättre skydd då den stelnar, men detta gör även att det finns risk för att ytan får en kännbar beläggning om man inte tar välldigt oljefattig blandning och gnor mycket. Använder man rå så är det svårt att mätta men det blir däremot ingen yta. Så själv brukar jag börja med halvtjock kokt linolja för att få et tätt skyddande skickt. sen lägger jag på tunnare kokt. Rå linolja lägger jag endast på när jag verkligen orkar arbeta med däcket... Sen vill jag även påpeka att förarbetet med trät är väldigt viktigt. skall det bli riktigt bra får man slipa det varje år... Man kan även högtryckstvätta men då blir det fåror i trät. Har man riktigt ont om tid kan man skura det med kaustiksoda och sedan högtryckstvätta, detta sliter dock en del på däcket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser