Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
JohanJJ

Läckande dyvika på 25 fotsbåt - vad göra?

Rekommendera Poster

Efter sjösättningen har jag upptäckt att båten min tar in ett par liter vatten per dygn.
Har lokaliserat läckan till att efter jag tömt allt vatten, att det i motorutrymmet droppar ur det hål som leder till dyvikan.

Har för ett par dagar sedan skruvat i den i vanlig ordning innan sjösättningen... men kan tilläggas att jag inte använde något tätningsmedel eller gängtejp etc... har ju fungerat bra tidigare år..!??!

- Nu är frågan: Vad ska jag göra? På lång sikt antar jag att jag måste lyfta upp båten helt och hållet för att skruva ur, täta, och sedan skruva i dyvikan... Båten väger 2.5 ton så det är lite krångligt att finna tillfälle för upptagning.  Någon tipsade om att under vattnet kring dyvikan kleta propelleraxelfett som i sin tur borde tryckas in i den springa kring gängan som läcker.. och på så sätt täta, åtminstone lite mer än just nu.

Fler förslag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om du endå ska ner under båten, be någon sätta tummen för hålet. skruva sedan ur pluggen och sätt i en trö/gummiplugg. täta gängorna på lämpligt sätt och skryva tillbaka.
vattentrycket är inte så kraftigt som man tror så det är inga problem att tilfäligt täta ett litet hål!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan testa med Sikaflex, det lär härda även under vatten. Kladda på ordentligt utanpå bulten. Jag brukar för övrigt lägga en sträng sikaflex på gängorna innan jag skruvar fast den.

Senast ändrad av iBoat | 03 maj 2009 | 07:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Titta på sidan 92 i katalogen www.bryggan.nu Där finns ju en expanderdyvika i gummi. Har själv några sådana liggande i båten utifallatt man får ett läckage någonstans. Den finns säkert hos alla andra båthandlare också...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte säkert att det är pluggen i dyvikan som är otät, det kan vara tätningen mellan dyvika och skrov som läcker.

Har nyss haft liknande problem, tog bort dyvikan häromdagen och gummipackningen hade gett sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God Morgon!

Har varit med om samma manöver som Jimsan föreslog, inga problem, är kanske lite kallt i vattnet så här tidigt. MEN! Skaffa en ny dyvika innan ni ger er på det, i vårt fall tappade dykaren dyvikan och killen som pluggade hålet fick kramp efter en halvimme när vi andra körde runt stan i jakt på en ny dyvika...

Om det mot förmodan inte går, så skulle jag nog (som gammal träbåtsägare) föreslå tätningsmedlet Ettan. Helt naturligt och är gjort för att klibba under vattnet och är lätt att ta bort sen (dessutom lukar det ju gott!).

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan ju vara smart att backa upp mot en sandstrand om olyckan är framme vid bytet, då står den iaf grunt å det är lätt att pumpa ur vattnet.

Hoppas det går bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...