elfanomad 8 Postad 2 Maj , 2009 Ja, det blev inte som man hade tänkt sig idag. Sjösatte min lilla skuta och var supernöjd med allt som man gjort under de senaste dagarna och det bästa av allt...motorn startade direkt! Ah..så nice. Fast sen beskådades det som inte fick beskådas (efter 1 timme i vattnet), läckage i motorutrymmet...jäklar! Jag är väl inte den som hetsar upp mig men denna vatteninträngning var inte en slang som satt lös eller så... Det slutade med att båten kom upp på land igen och två små små små små hål syntes framför mitt segelbåtsdrev. Skrapade upp sprickan och detta blev dagens resultat...jobbigt! Kommer väl inte i sjön på några veckor, det ska ju torkas ordentligt så man inte lagar skadan då den är fuktig. Ska dock köra varmluftspicka imorgon i hålet. Det som verkar rätt så bra är att utrymmet bakom hålet är väldigt litet, det är lägsta punkten som sprickan/hålet är på. Så ev. blir det torrt och fint om en vecka eller två..vad tror ni? Båten är dock utomhus. //Elfanomad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eivarsson 0 Postad 2 Maj , 2009 Även jag hade en väldigt trist sjösättning igår. Har lagt ned ett stort antal timmar på en Chris craft bowrider som jag köpte i höstas. hur som helst testade motorn (Är en volvo penta 4,3 gl)innan det bar av mot sjön o den fungerade perfekt sedan när den kom i sjön så hann jag inte långt innan motorn började ryka kraftigt. Det visade sig att det brann i en avgaslimpa hur det nu kan göra detta. Eftersom jag var en bit ute på sjön när detta inträffade körde jag i full fart mot hamnen och det puffade till i motorn som la av. Startade dock senare igen men går dåligt så det kommer nog ta ett par veckor innan den får stöta på vatten igenRiktigt tråkigt när man är så laddad på att få i båten och allt asrbete man har lagt ner //Emil Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 3 Maj , 2009 Precis, det hade varit skönt med en smärtfri iläggning. Får säga tur i oturen för min del, skönt att det upptäktes så tidigt (så det inte händer mitt i säsongen) sen att skadan inte blev värre. Ja...båten kunde ha sjunkit om jag inte upptäkte skadan. Idag ska det luftas och värmas. Några bra lagninstips? Vet att det finns en del info här inne i forumet men tänkte på om någon visst något bra epoxi märke? West system verkar ju som en het kandidat.. När det har blivit tort och jag har slipat ner så tänkte jag fylla hålet lite med 2-komp fyllningmedel ( så det finns en grund att bygga mot) men ska man använda epoxi och väv tillsamans? Vet att man använder polyester och väv för att bygga upp. Vill inte använda polyester under vattenlinjen, verkar som epoxin är bättre ller har jag fel? Kom gärna med tips:-) Mvh Elfanomad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minbuss 1 Postad 3 Maj , 2009 Tycker du ska använda epoxi med förtjockningsmedel i att spackla upp sprickan med och sen vanlig epoxi med vävd matta. Tänk på att den rivna mattan inte går ihop med epoxi, bindemedel i. West-NM epoxi vilket som. Slipa ner runt om sprickan så du får en jämn fasning först. sten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 3 Maj , 2009 Bra info. West-NM har jag hört lite om, det verkar som ett bra epoximedel. Men vart kan man införskaffa West-NM? Finns kanske i alla båttillbehörsbutiker? Kikade lite på West Systems hemsida och där har de faktiskt bra information om hur man går till väga m.m. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 6 Maj , 2009 Lyfter tråden lite. Det hål som syns på bilden är 80-100 mm långt och ca 10 mm i bredd. Behöver jag använda glasfiber remsa (som är till för epoxi) för att göra det mer hållbart? Eller räcker det med epoxi spackel bara? Blir lite fundersam om man behöver bygga upp i hålet för att få en yta där spacklet fäster emot? Fast spackel är ju rätt trögt/fast så det kanske inte blir några problem. Vill inte få sprickor igen då jag spacklat m.m. (nuvarande hål är rakt under motorn och binder fast skrovet med kölen). Vid tillverkning så har man använt endast spackel i skarven mellan just skrovet och kölen, detta ska då säkert hålla (båten är ju 30 bast) :-) Köpte Lefant's epoxi spackel som ska visst kunna spacklas i 20 mm tjocka lager, inte illa. Ska säkra upp med en enkel värmare som ska stå på. Massa frågor men den sista...ska man lägga plastfolie över spacklet då det härdar? Mvh Elfanomad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 6 Maj , 2009 Disclaimer: Jag har inte lagat så stora hål själv. Men min känsla är att man nog skulle vilja ha lite glasfiber som förstärkning o inte bara epoxispackel. Stöd bakom ser lite bökigt ut. Jag antar att du inte kommer åt hålet inifrån? En ide (inte provad själv): Pilla in en lagom stor träbit som du kan säkra med en ståltråd ut genom hålet. Lägg på första lagret epoxispackel, spänn upp ståltråden och låt härda. Klipp ståltråden o lägg på resten. Plastfolie över epoxi är ett gammal trick för att få en bra yta och minska på slipjobbet. Har fungerart bra på mina smålagningar, lite knixigt att få till en jämn plastfilm utan dragningar och rynkor. Plastfilmen släpper så snällt så när epoxin härdat. Senast ändrad av Anders_St | 06 maj 2009 | 12:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
yama60 1 Postad 6 Maj , 2009 Det är väl lika bra att lägga en remsa, det bör öka hållfastheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 6 Maj , 2009 Vilken tur att man köpte just små remsor väv för epoxi:-) Som ni säger, det kanske bäst att lägga på lite väv då man ändå håller på. Aha, det vara mer ett design trick att använda plastfolie. Men kanske bra att ha det också, så slipper man kanske slipa allt för mycket. //Elfanomad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser