Robban_1985 0 Postad 2 Maj , 2009 Hej! nu efter vinterförvaringen skulle jag testa att starta motorn, första försöket så gick motorn runt men märkte att det var dålig kräm i batterierna, när jag väl laddat upp dom ett tag o skulle testa igen så verkar startmotorn bara slira, motorn verkar låst och går inte runt alls, ungefär som att du vrider på nyckeln när motorn redan är igång, vad kan ha hänt? borde batterierna laddas mera?, banka till startmotorn lite lätt? Verkar så konstigt iochmed att motorn gick runt på första försöket men ej när jag laddat batterierna. motorn är en Vp GXi v8 270hk från 2002. mvh Robban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
swede21 0 Postad 2 Maj , 2009 Alltså...startmotorn surrar men motorn går inte runt? Har du kollat bendixdrevet? Det är mekanismen som kastar ut startmotorns drev mot motorns kuggkrans. Kolla så det inte kärvar där. Visserligen knepigt att det funkar sämre när du laddat, men kolla ändå. Finns trådar om det. Edit: stavfel. Senast ändrad av swede21 | 02 maj 2009 | 18:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reine 0 Postad 2 Maj , 2009 Kan väl bara hålla med föregående inlägg. Orsaken är ju mycket ofta dålig konktakt till startmotorn. Ett förslag som kostar o:- i investering. Ta loss kablarna ( och -) som går till startmotorn. Kontrollera att de sitter ordentligt i sina kabelskor. Gör rent ordentligt (med lite fin smärgelduk) på kontaktytorna. Gör sedan likadant i andra ändan på kablarna. Smörj in med lite vaselin innan du sätter tillbaka anslutningarna. (bryt strömmen INNAN du börjar) Lycka till. Kom och tänka på en sak till. Vissa startmotorer på Volvo har ett litet enkelt startrelä sittandes alldeles vid startmotorn. När det går sönder, så blir effekten också precis det du beskriver... Senast ändrad av Reine | 03 maj 2009 | 08:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robban_1985 0 Postad 3 Maj , 2009 tack för tipsen, kan kanske även vara så att kolvarna rostat fast och går trögt så inte startmotorn orkar? ska testa att ta loss stiften och kolla så att motorn går runt rikigt först. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robban_1985 0 Postad 3 Maj , 2009 Hopp då har jag haft av stiften och konstaterat att det är glykol i cylindrarna... vilken bra start på sommaren..vad kan ha hänt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw Postad 3 Maj , 2009 Ja är väl inte gör säker på motorer men d borde väl vara toppblocks packningen som gett upp.. det borde ju ett komptest visa. Lite svårt att genomföra om kolvarna rostat dock;) Senast ändrad av n0sliw | 03 maj 2009 | 15:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robban_1985 0 Postad 3 Maj , 2009 Hej!, det verkar som vi gjort ett stort misstag vid konserveringen, fyllde på glykol vid den översta dräneringsskruven vid limporna, resulterar detta verkligen att det kommer ner glykol i cylindrarna? Iaf, motorn går att dra runt för hand åt ena hållet, men EJ åt det andra hållet! ska det vara såhär? remmen slirar på vevaxelhjulet när man försöker dra runt åt det tröga hållet. Kan det vara startmotorn som spökar som försöker starta åt fel håll eller är hela motorn skrot? motorn går runt på startmotorn utan några stift på hur fint som helst, men när stiften är på så går det inte, startmotorn bara slirar tacksam för lite tips mvh Robban Senast ändrad av Robban_1985 | 04 maj 2009 | 13:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robban_1985 0 Postad 4 Maj , 2009 Lyfter lite..börjar bli lite desperat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henke70 0 Postad 4 Maj , 2009 Ett komptest är ju bra att börja med det behöver ju inte ha rostat mkt med tanke på att glykol har en rostskyddande effekt. Vad gäller din startmotor så kan den ha bränt då du försökt dra runt motorn när det var tvärstopp. Mitt råd är att byt ut startmotorn känn också genom att dra runt motorn på vevaxeln med en hylsa och spärrnyckel (utan tändstift) det skall gå relativt lätt. Skruva loss den gamla startmotorn innan. Nästa steg montera den nya eller bättre begagnade startmotorn gör en blandning av 50% motorolja 50% bensin in med en liten skvätt i varje cylinder, skruva i tändstiften och kör runt motorn i ca 30 sek. Gör därefter ett kompressions test. Kanske redan efter det när man kollat att oljor och vätskor är på rätt plats att göra ett startförsök. Hoppas nåt av detta kan hjälpa dig. MVH Henke Senast ändrad av Henke70 | 04 maj 2009 | 14:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Code24 0 Postad 4 Maj , 2009 Kolla även att kuggkransen är hel, fick in vatten förra sommaren via ett sprucket knä.Tyvärr så rök kuggkransen så det var bara att lyfta motorn. Mvh: Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robban_1985 0 Postad 6 Maj , 2009 Vad brukar ge sig först, kuggarna på startkransen(svänghjulet) eller kuggarna på startmotorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasker 76 Postad 6 Maj , 2009 Enda stället du kan hälla in glykol i cylindrarna är genom tändstiftshålet eller insuget eller utblåset Har du glykol i cylindrarna är det antingen frostsprängt eller sönderrostat Kan ju vara så att limporna är kass då skulle du ju kunna få in glykol genom utblåset. Men det hela låter lite märkligt ta hjälp av nån som kan. Senast ändrad av Lasker | 07 maj 2009 | 00:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joch 0 Postad 11 Maj , 2009 Hur har det gått här? Fått ordning på det hela? /Joch Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robban_1985 0 Postad 9 Juni , 2009 Båten är nu inne på reperation, Tog själv av startmotorn, den var rensad. Det oljud som vi trodde var klaffarna var...SVÄNGHJULET som var löst, glappade några millimeter. tur att det inte lossnat helt. Tydligen så har jänkarna som satte ihop motorn i usa tabbat sig med skruvarna, glömt locktite eller slarvat med momentet..Så har vi kört med båten en hel säsong nästan i tron att det var dåliga klaffar iochmed det metalliska oljudet på tomgång. Vi får hoppas att inget allvarligare har hänt, såsom krökta stakar osv..ingen bra start på denna sommaren. MEN vi kan väl säga att det var tur i oturen, hade inte det kommit glykol i cylindrarna så hade vi väl antagligen gjort massa jobb i onödan för att byta klaffar, och sedan tro att allt var bra, och sedan sjösätta och köra med löst svänghjul...och det hade nog vart ännu värre om det lossnat. Mvh Robban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser