Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
Aniara139

kust till kust

Rekommendera Poster

nu är det dags för hemsegling :)

jag har förmodligen rekord i långsamsegling. det har tagit fyra säsonger från göteborg till västervik. nu är det hemsegling genom göta kanal sista och femte säsongen. Jag tar gärna emot tips inför resan! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har gjort helt rätt, låtit upplevelserna vara målet och inte som jag stressade ner genom höga kusten till Gbg på tre veckor.Skrikandes

Göta Kanal är en helt underbar upplevelse. Nu kommer vi till det stora MEN under lågsäsong är det fråga om eskadförflyttning. Du måste hålla dina 5 knop och kan inte så där utan vidare bara komma för sent till nästa sluss osv. Varför jag rekommenderar dig att ta kanalen under högsäsong och därmed också kan göra stopp där du själv önskar. För att sedan ställa dig i slusskö igen.

När det gäller själva slussandet så finns det hos Göta kanalbolaget info om förfarandet. Det är inga problem men förvänta dig inte att någon annan slussar för dig, det få du och din besättning klara av. Varför det är bra ifall man är 3 aktiva personer med bestämda uppgifter.

Jag läser att du skall segla i kanalen. Nej det är nog till att gå för motor. Segla kan du göra i sjöarna. Givetvis tar du med dig en ordentlig båtshake, förtöjningslinor, en massa gamla näst intill uttjänta fendrar och tar det bara lugnt.

En fråga dök så har i sista stund upp. Varför har du bråttom nu och skall hela vägen till Gbg i år. Varför utforskar du inte Värnerns alla pärlor, övervintrar där och tar Dalslands kanal nästa år osv. god tur/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...