Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
jonke_j

Äldre motorseglar

Rekommendera Poster

Hej

Jag har nu bestämt mig för att köpa en äldre motorseglare. Ansö 31, Albin 82ms eller tunakryssare.Det primära är att det skall vara enkelt att bo två vuxna 2 barn. segel egenskaperna är inte så viktiga men det måste gå att segla.

Då jag inte vet så mycket om dessa båttyper eller större segelbåtar är jag lite osäker på vad jag måste tänka på inför köpet.

Är det vanligt att man besiktigar båterna, har fårstått att vissa försäkringsbolag kräver detta.

Hoppas att få lite tipps här på forumet.

/jonke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Vi har en Ansö 31.

Vår Ansö 31 har följande planlösning:

Nere i salongen finns uppfällbart bord och en lång koj på vardera sida. Till förpiken är det helt öppet och där finns också möjlighet att sova, men för barn eller lite kortare vuxen.

Direkt nedanför trappan till babord finns en garderob och till styrbord en toalett.

I doghouset har vi styrplatsen på styrbords sida och pentryt till babord. Framför styrplatsen och pentryt finns gott om utrymme för sjökort, plotter och annat viktigt.

I akter har vi en rymlig akterruff med två kojer och ett rymligt skåp. Ansö:n kan liknas vid att ha tillgång till tre rum. Vi har tre stora barn som gärna följer med och vi känner alla att vi får gott om plats. Båten är en fin bobåt.

Ovanför akterruffen finns ett stort akterdäck där vi ibland sitter och fiskar under gång.

Den seglar rätt så bra, tillräckligt bra för att ha gjort min man seglingsintresseradJ Förra sommaren rasade backslaget och vi var väldigt tacksamma att vi hade en motorseglare och kunde hissa segel J Vi hade 12 M att gå för att komma hem. Nu är båten inlämnad för att få en lite nyare motor med hydraliskt backslag, sedan ska vi sälja den för att gå över till ren segelbåt. För oss har motorseglare varit bra för att kunna få chans att känna oss för.

Ansö 31 är ju en stålbåt och det blir ju lite annat arbete jämfört med en plastbåt. Man får slipa och bättra emellanåt. Stålbåtar är säkrare om man råkar ut för åska. Det finns säkert fördelar och nackdelar oavsett vilket man väljer, dvs stålbåt eller plastbåt.

När jag var yngre var jag med och seglade en Albin 82 och när vi skulle köpa båt för några år sedan stod den högt på vår önskelista. Men de låg då så högt i pris jämfört med Ansö 31, så vi valde Ansö:n och tycker att vi fick mycket båt och utrymme för pengarna.

Om ni undrar mer om hur det är att ha en Ansö 31 får du/ni gärna höra av er.

Mvh

Nita   

post-12762-1394235907,6254_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan Jonke

Det vanligast felet enligt mig på motorseglare är att de inte kan kryssa. Men jag har 2st som kan det men kanske är lite stora o lite dyrare. Det är den fina storebror 33an och targa 96.

Hoppas man kanske sa någon bra, men de som kan kryssa bland de du sa är då albin 82ms.  Men jag då säga Mascot 28an kanske är bland de billigare o den kan kryssa väl.

OBS: Jag är bara läset om dessa o tycker de kan passa dig bättre för man vill även kryssa oftast är det den vinden.

Hoppas du gör ett klokt val   Lycka till

Hälsningar Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte erfarenhet av motorseglare men av att köpa båt och där tycker jag att du ska kontakta en besiktningsman när du närmar dig affär. Det kostar en del men lägger man ut flera hundra tusen kronor på en båt så kan de vara värt det. Om inte annat får man veta vad man ska åtgärda och kan ev få prut-tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har tänkt på rubriken som ju är lite kul.

Det var igår när jag bryggseglade och stack ut en sväng som jag brukar göra när jag bryggseglar. Bra att röra på båten så den inte växer fast också.

Äldre motorseglar kanske mer som rubriken antyder. Jag hade motvind ut och då blev det motor. Varmt blir det samtidigt i båten både varmvatten och inne då kylvattnet värmer med radiator med fläkt, sk gångvärme. Är man äldre är man inte så känslig för kommentarer heller och är mer praktisk än pimpinett.

Men för att få en motorseglare krävs bara en stadig båt och en stark motor som nästan är lika stark som seglen. Det tycker jag räcker.

Jag tror du kan utöka spannet till de flesta segelbåtar. De är motorseglare nästan alla med en inombordare.

MS med MS.

Gammal man seglar med 23 hk och 56 kvm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...