orjanp 0 Postad 2 Maj , 2009 Hej, Någon som känner igen propelleraxeltätningen på bilden ? De förra ägarna verkar ha sprutat i propellerexelfett men jag är osäker om det är rätt. Röret som går till tätningen har ingen smörjnippel utan det verkar vara lättare att t.ex. fylla på med olja (SAE90 ?). Någon som känner igen tätningen på bilden ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 2 Maj , 2009 Oj, vad kladdigt! Det verkar som tätningen runt axeln är sliten/ felaktig, tycker jag. Det vattenfasta propellerfettet är nog bästa alternativet trots allt, det rinner och kladdar normalt inte så mycket. Själv har jag en smörjkopp i övre ändan på mitt rör, där man alltså emellanåt vrider ett lock - diameter ca 4 cm - så att fettet pressas ner i röret. Min genomföring ser iofs lite annorlunda ut och har en vaxad tätnings-fläta som kan spännas åt, alternativt bytas utan demontering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Blixten80 0 Postad 2 Maj , 2009 Hej! Visst känner jag igen den! Jag hade en liknande i min Virbosnipa, med en Yanmar YSB8. När jag köpte den såg den lika eländig ut som på din bild. När packboxarna blir slitna så kryper fettet ut längs axeln in i båten istället för ut mot propellern. Jag hade en smörjnippel direkt på hylsan, men det är smidigare att ha en smörjkopp som man drar åt då och då, så som Thomas-1 har. Men man kan även ha en slang kopplad till hylsan som man fyller med olja som du föreslog. Vad du än väljer så bör du nog ta isär hela härligheten och byta packboxar. Det sitter nämligen en packning till i andra änden av hylsan (ca 2cm in under slangen), även denna ska släppa ut fettet/oljan längs axeln och stoppa vattnet från att komma in i hylsan. Om denna är fin så behövs det väldigt lite fett. När jag bytte packboxar så satte jag dit en extra packning på axeln som bara snurrar med, så slipper man montera av hela axeln en gång till nästa gång man behöver byta, och allt jobb mad att rikta upp axeln (vilket jag upplevde som det svåraste med allt). Lycka till /Blixt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 2 Maj , 2009 Tja, skall sanningen fram så är jag inte riktigt helnöjd med smörjkoppen, så Blixtens förslag med olja är intressant. Problemet - förvisso av typen dagens I-landsproblem - är att det tunna och kanske 60 cm långa röret bjuder på rejält motstånd, och smörjkopps-vridningen måste ske med polygrip. En liten del fett letar sig då ut genom smörjkoppens gängor och får torkas bort. En oljebehållare sköter väl sig helt själv mellan påfyllningarna? Fiffigt, för övrigt, med reserv-tätningen på axeln!! Senast ändrad av Thomas-1 | 02 maj 2009 | 15:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Blixten80 0 Postad 2 Maj , 2009 Ja, kan tänka mig att det blir lite trögt med ett långt rör. På min första båt hade jag en smörjkopp, den satt monterad direkt på hylsan och även den var lite trög. Men den lösningen är inte alltid praktisk. Såg att jag hade kvar adressen till sidan där jag brukade beställa reservdelar till min Yanmar. http://lidingomarin.bai.nu/default.asp?lProductId=34180 Ha det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orjanp 0 Postad 3 Maj , 2009 Tack för era snabba och utförliga svar allihopa ! Det verkar intressant med packningen som snurrar med och kan bytas utan att demontera alltihopa. Var hittar man den någonstans ? Hjertmans ? art nr ?... Om jag förstår saken rätt så kan man smörja med antingen fett eller olja ? Lika bra att fortsätta med fett då när det är det som gjorts innan. P.S. Ska ta mig lite tid att torka rent också så det ser finare ut.... dock rätt krångligt att komma åt genom den inspektionslucka som ligger någon meter längre förut än själva propelleaxeltätningen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orjanp 0 Postad 3 Maj , 2009 Nu fattade jag det med den extra packningen, fick för mig att det var en specialpackning först men det var bara en likadan.... Smart idé !! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
westerly 1 Postad 4 Maj , 2009 Hej Den packboxen (hade en likadan tidigare) du har är egentligen inte avsedd för fett utan olja SAE90. Slangen går upp till en förrådstank på ca en liter, denna ligger givetvis en bit över axeln för att oljan på så sätt kontinuerligt ska fyllas på med ett visst övertryck. Jag bytte till den andra typen med taljpackning och fettkopp, varför? Jo enligt dom på Sleipner fungerar den oljesmorda packboxen inte speciellt bra på slitna axlar, det läcker lite väl mycket. Eftersom det var omständigt och dyrt med ny axel samt att packboxen var risig blev det en fettsmord i stället. Fördelen med oljesmort är att du behöver i stort sett bara se till att det finns olja i burken det kladdar inte och är helt tätt. Men tänk på att axeln inte får vara sliten Fettsmort används mest i bruksbåtar som får slita mycket och som sagt när axeln är sliten. Fördelen är en enkel och slitstark konstruktion. Ett visst läckage av vatten kan förekomma, packningsgarnet är enkelt att byta utan att demontera mer än spännringen. Denna spännring justerar även tätningen och ska dras åt lite då och då. Fettkoppen ska dras runt med jämna mellanrum, är den trög har du misskött denna rutin alltså inte smort tätningen som du borde. Problem som du kan komma att få med fett i stället för olja i din packbox är att tätringarna slits ut väldigt fort eftersom fettet inte tillförs kontinurtlgt som oljan. Dessa tätringar kan inte som taljpackningen absorbera något smörjmedel och går därför varma. Senast ändrad av westerly | 04 maj 2009 | 03:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 4 Maj , 2009 westerly skrev: Fettkoppen ska dras runt med jämna mellanrum, är den trög har du misskött denna rutin alltså inte smort tätningen som du borde. Nu blev jag nyfiken och lite konfunderad! Hur kan för lite fett-matning orsaka att smörjkoppen går extra trögt, egentligen? Kan det vara att fettet blir varmt av friktionen och blir stelt, rentav nästan bränner fast? Tycker mig ha sett mörkbruna stela bitar bland fettsölet ibland. Eller...? (Ska nog börja smörja oftare oavsett, trist jobb att byta lagringarna på min komplicerade propeller med variabel stigning.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
westerly 1 Postad 4 Maj , 2009 Hej Ja det ligger nog närmst sanningen att det är för liten omsättning på fettet och att värmen får det att torka. Sedan spelar det nog in vad man använder för fett. Jag fick några burkar av en fiskare (dansk) Castrol Staevnerörsfedt midel, det är ett fett något tunnare än konsistensfett (staeverör = danska för axelrör) Detta fett är lätt att skruva in i tätningen. På båtar som används dagligen är en gång i veckan normal smörjning, för oss med fritidsbåtar torde en gång i månaden vara på säkra sidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orjanp 0 Postad 28 Mars , 2010 Nu börjar det snart bli dags att vårrusta och göra något åt propelleraxeltätningen. Jag har fått tipset att sätta dit en propelleraxeltätning av modell 7756-25 (www.hjertmans.se) göra jobbet. Det är en vattensmord som sägs täta till det hela. Någon här som har någon synpunkt ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 291 Postad 28 Mars , 2010 Hej En sådan propelleraxeltätning fungerar i många år utan att läcka en droppe. Jag har bytt en gång på över 20 år i samband med axelbyte. Glöm bara inte att ge den lite fett före sjösättningen och kläm på den efter sjösättningen för att luften skall kommer ut så att vattnet når tätningen Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 538 Postad 28 Mars , 2010 Fett och oljesmorda axeltätningar verkar vara rena stenåldern. Varför ska man släppa ut fett och olja i vattnet. Om man monterar en axiell tätning typ PSS, behöver man aldrig göra något mer åt den, utom att lufta den efter sjösättning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 28 Mars , 2010 Nu ska vi se om jag kommerihåg alla frågor och påstående. Den typen av axeltätning som trådskaparen har ska smörjas med propelleraxelfett inte vanligt smörjfett som det ser ut att ha varit i riklig mängd. Att smörja den med olja från en behållare kommer inte att funka. Det är heller ingen bra ide att ha en smörjnippel på axeltätningen, vid smörjning med spruta kan trycket bli för högt så att packboxarna trycks ut och havet kommer in. Axeltätningen ska bara fyllas med fett inte mer eller mindre, en sådan fettkopp som det har talats om här är idealisk och den ska inte dras mer an till att den börjar göra motstånd, drar man med pologrip så kan efekten bli samma som med smörjspruta, havet kan komma in. Packboxarna köper ni med fördel på vilken maskinfirma som helst, mät axeldiameter/ packboxens ytterdiameter och längden på den, så kan dom plocka fram dom till dig. OBS! Be att få med rostfri fjäder, kanske får du fjädrarna lösa då men det är inte svårt att pilla ut och byta dom. Kolla även att det inte är något glapp mellan axel och mässingsklumpen som packboxarna ska sitta i innan du monterar tätningarna. Är det glappt där måste du sätta i en ny bussning annas blir inte tätningarna så gamla. Skulle det visa sig när du monterat ner allt att läppen på tätningen har slitit ett spår i axeln kan du justera slangens längd så att tätningsläppen kommer på ett nytt ställe på axeln så kan du åka utan problem i många år. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 28 Mars , 2010 Rollen: Jo, PSS-tätningen verkar ju rejäl. Man får väl byta stävrör och lager också, ifall man vill ha vattensmort? Vatten är ett ganska dåligt smörjmedel, men ett sk cutlesslager med många längsgående slitsar i lagerbussningen ger kanske acceptabel livslängd ändå, gissar jag? Pentax: Så packboxen sitter inte ordentligt fast? Verkar ju som sagt lurigt map uttryckt box och inströmmande vatten. Min glandtätning eller fläta sitter ordentligt fastskruvad i det gängade stävröret. En kontralåsmutter och en hylsa med tätfläta sitter alltså gängad direkt på stävröret, bägge av betryggande dimension. Kan ju istället ev trycka ut det yttre lagret, men en liten längsgående slits emot axeln för fettransport, minskar trycket. Bara små mängder fett behövs för övrigt, så det är knappast något problem miljömässigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orjanp 0 Postad 28 Mars , 2010 Så om jag förstått det hela rätt så finns det lite olika alternativ: 1) Byt till t.ex. ett 7754-25 (www.hjertmans.se) fettsmort, kräver inget byta av t.ex. stäv /axellager eller liknande men att man då och då vrider på muttern. 2) Byter packningar på befintlig tätning, men det verkar inte vara att rekommendera då det bl.a. har sprutats in fett och det borde varit olja. 3) Man sätter dit en vattensmord tätning som är relativt underhållsfri (Black Jack). Nackdelen är att man måste byta lager och allt medföljande arbete såsom att passa in motor och axel m.m. 4) PSS lager som är underhållsfritt men ganska dyrt om man jämför och som också kräver nytt lager och allt vad det innebär. Om det ovan stämmer så lutar det åt alternativ 1 som kräver minst jobb och är relativt billig (1300:-). Att skruva på muttern någon gång under säsongen kan jag stå ut med. Egentligen skulle jag vilja ha alternativ 3 som både är billigt (900 SEK) och relativt underhållsfritt men är inte så sugen på att byta lager och det medföljande jobbet av kalibrering som verkar krävas. Tack för alla goda råd ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 29 Mars , 2010 Skrev ett långt svar som bara försvann tusan vet var. Du har ju alt. 5. Klumpen du har är som jag ser det avsedd att smörjas med fett. Byt 2 packboxar för ca. 30 kr Och eventuellt bussningen i klumpen för någon hundring. Denna årgärd föranleder inte att du behöver rikta om motorn, men när axeln ändå är lös vid backslaget så är det ju enkelt att kolla så allt linjerar. Motorkuddarna har ju en tendens att efter många år säcka ihop. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 29 Mars , 2010 Har den på bilden installerad sedan båten var ny, fungerar utmärkt år efter år. Dock måste du krama den efter sjösättning så det kommer fram lite vatten, då vet du att kylningen fungerar. Sen brukar jag smörja gummihylsan lite där axeln går ut på motorsidan varje säsong. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orjanp 0 Postad 10 April , 2010 Hej, Nu har jag bytt packningen och det blev efter lite snack i butiken (Wahlborgs Marina) en vattensmord gummitätning black jack version 2. D.v.s. den har en automatisk avluftning vilket innebär att man inte behöver trycka på den vid sjösättning eller upptagning. Den har också ett lock där man kan trycka in lite fett en gång per år. Då båten är relativt lågvarvig och inte kör med några högre farter (planar inte ) så skall smörjningen inte vara något problem. Själva bytet var ganska enkelt. Då jag har rodret precis bakom propellern fick det monteras av först. Jag lossade sedan proppelleraxeln vid motorn (klämfäste). Drog (bankande på propellern försiktigt) axeln bakåt så att det blev ett mellanrum mellan fästet och propelleraxeln. Lossade sedan gamla tätningen (slangklämmorna) och förde fram den och lyfte bort den vid mellanrummet. Jag smorde sedan upp den nya tätningen, trädde på den på axeln och skruvade fast den med slangklämmorna på axelröret vid skrivet. Sedan monterade jag en avluftningsslang som skall gå upp ovanför vattenlinjen och tryckte in lite extra fett i tätningen. Tryckte fram propelleraxeln igen och skruvade fast i klämfästet. Till sist monterades rodret tillbaka. Det hela tog ca 4 timmar (inkl fika) för två personer varav nästan en timme lades på att få upp klämfästet till propelleraxeln där det krävdes lite 5-56 och tid för det att verka plus att det var besvärligt att komma åt för att få bra moment när det skulle skruvas upp. Viktigt är att klämfästet dras fast ordentligt då hela propellerverkan att flytta båten kommer den vägen. Ska se om jag lyckas ta någon bra bild så lägger jag in den också som avlut på den här tråden. Tack alla som svarat på mitt inlägg ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 10 April , 2010 Flott och fett !! ( Den lilla ordvitsen må väl förlåtas i just denna tråden ... :-) ) Förstår jag funktionen på version 2 rätt, så är alltså lagerbussningarnas stödytor i princip därmed huvudsakligen vattensmorda? Tätningen inåt har alltså en läcksäker avluftningsslang, till en punkt väl ovanför vattenytan, och själva tätningen har dessutom en fettsprute-smörjkopp? Att användas årligen inför sjösättning, eller kanske även ifall andan råkar falla på även mitt under säsong? För smörjningen med fettspruta är väl egentligen inte beroende av landsättning? Hur ser egentligen avluftningen ut upptill, en fjäderbelastad ventil gissar jag ifall avluftningen är automatisk ? Kan man smörja med fettspruta mitt under säsong, ifall man mot förmodan kommer på den tanken? // Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orjanp 0 Postad 11 April , 2010 Hej, Det sitter ingen backventil på själva avluftningen utan det är bara en slang som sitter på själva gummihylsan som tillåter att luften dels avlägsnas och ger plats för vatten samt tillåter luft att komma in och vattnet rinna ut när man tar upp båten. Vid själva tätningen som ligger an på axeln så tyckte jag att det såg ut om det var ett urgröpt hålrum med gummi på var sin sida där själva fettet var i det urgröpta hålrummet. Utanpå satt ett litet gummilock som man kunde lyfta på och trycka i fett från en tub eller liknande för att sedan sätta tillbaka locket som då tryckte in fettet i hålrummet. Det var alltså ingen smörjnippel så det behövs ingen spruta. Jag skickar med en bild eftersom det fanns intresse. Bilden är innan jag torkat rent så ni får stå ut med det gamla fettet. Precis framför slangen mot dig på bilden kan man ana gummilocket för att fylla på nytt fett. Mvh Örjan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser