Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
Bayliner_175

Har du en bayliner 175?

Rekommendera Poster

Hejsan.. Nu är det så att jag precis kommit över en Bayliner 175 (Mercrusier Alpha one) billigt.. Tyvärr så kan jag ingenting om båtar och motorer så ja ställer lite frågor här.

När jag startar motorn, måste jag ha sänkt ner drevet innan?

Det tjuter när ja sätter i nyckeln och vrider om till första hacket, ska det göra de och varför?

Hur fungerar startspärren? Har en liten ögla men hur ska man sätta den?

Har precis köpt nya anoder, men den nya Trim Tab Anoden har ingen fena, borde ja låta den gamla sitta kvar?

Att den går på 95 oktan tar jag för givet, men man ska väl inte köra med några tillsatser som på tvåtackts motorerna?

Den har precis varit på Service på MarinFritid (Laxå) men ja undrar om det är något man själv ska kolla? De hade missat att packningen till skruven på växelhuset hade gått.. O den läckte redan när jag lämnade in den... Så de känns som om att de finns saker man måste kolla efter själv, vilka?

Alla råd och tips, vad det än må vara uppskattas.

Mvh H

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

drevet ska vara nedsänkt annars får motorn ingen kylning

Det ska tjuta det är oljetryckssummern som ljuder till precis innan start och du har uppbyggt tryck i motorn

Den ska sitta på en kontakt som sitter i närheten av ratten

Inga tillsatser i motorn

Om du har servostyrning så brukar man inte behöva fena annars ska du ha det

 

Mvh Anders

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har en liten fråga, ska sladden från oljetryckssumern gå till oljetrycksmätaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Normalt sitter en oljetrycksvakt och en oljetrycksgivare monterade på motorn. Givaren går till instrumentpaneln och vakten går till summern.

/Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...