Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Carl-m

Hur mycket ska den varva?

Rekommendera Poster

Har köpt en Örnvik 555 wa med en Mercury f 115 4-takt på. Hur mycket ska den motorn varva vid max körning? Min varvar 5200 nu. Nu till nästa fråga. Vad för propeller sitter det på som original på den? Och om jag ska byta. Vas ska jag ha? Jag har provat att trimma men når inte mer varv på motorn.

Mvh Carl-m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fått fram att max varv 5000-6000 ska det vara. Ska jag byta propeller nu när min varvar 5200max?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja det tycker jag du ska göra snacka med proppeller trim i fjollträzk dom vet vad du ska ha ozzå får du byta om det inte fungerar tillfredställande,den ska nästan varva fullt ut när du är ensam i båten då har du kräm i motorn även vid full last

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Om motorn är sprillans ny skall du avvakta lite och se vad deu får för max varv på fullgas med 1-2 pers ombord och övrig normal last. Brukar bli några hundra varv till när den är inkörd ordentligt.

Den gamla (2001-2005) Mercury 115 hk  EFI 4-takt får varva max 6000 varv/min på fullgas. De nyare (2006-2009) tillåts varva mer, max 6400 varv/min.

En bra tumregel är att man bör ligga nära max tillåtna varvtal på fullgas.
En annan tumregel är att en tum ändring i stigning på propellern ändrar motorvarvet ca 150-200 varv/minut.
Kolla även att den s k antiventilationsplatten (plattan omedelbart ovanför propellerns övre svängradie) ligger jäms med köllinjen el strax ovanför. Om växelhuset sticker ner onödigt mycket bromsar det och båten går långsammare (varvar lite mindre också).

/Bo

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den varvar 5200 med 2 st ombord och full tank ca 70 liter. Som jag ser borde jag gå ner i stigning. Kan man se på propellern som sitter på vad det är för stigning utan att ta bort den? Vill kunna vara 4 pers på båten och den orkar driva på hyggligt ändå. Båten är beg. Årsmodell 2006



Senast ändrad av Carl-m | 02 maj 2009 | 23:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två tum, kanske 3 tum lägre stigning skulle jag nog satsa på. Då får du upp varvet ca 400-600 varv/min. Sitter gissningsvis en Mercury Black Max aluminiumpropeller på motorn idag.
Står instansat diameter x stigning(pitch) på de flesta propellrar så ta reda på vad du har idag innan du bestämmer vad du skall byta till för stigning. Slå en pling till Propellertrim.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en ss med 15. Provar den till helgen. Vet fortfarande inte vad som sitter på nu. Men tror det är 17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du kan läsa av stigningen utan att demontera propellern nr o stigning står mellan propellerbladen  ex 48-77344A45  17P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir intressant att kolla när jag kommer hem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att det står 19 på originalpropellern. 15 ska det vara på den jag köpt men det står 16 i slutet på den????? Någon som vet? Har satt på den och ska prova i morgon. Blir intressant att testa och se skilnad på varv/hastighet. Återkommer om det 



Senast ändrad av Carl-m | 07 maj 2009 | 19:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kan ju nämna att jag har en Yamaha F115 4-takt som har rekomenderat maxvarv på 6000 varv/min på fullgas. Jag har en Yamaha Black Steel 13 x 19 tum (diameter x stigning/pitch) och jag får precis 6000 varv/min på fullgas med mig själv ombord. Så på min båt och motorkombination ligger det ganska optimalt ang motorvarvet.

Kan nog vara en 13 x 19 tum propeller du hade förut. Men du har ju 1200 varv att hämta hemeftersom du skrev att du hade en Mercury F115 2006 som tillåts varva upp till 6400 varv/min. Så nog borde en propeller med stignning 15-16 tum funka och ej ge övervarv på din motor. Kommer du upp i 6000 varv/min på fullgas har du kommit en bra bit på väg.

Mycket beror ju på hur lättdriven båt man har, inte bara propellern, hur motorn kan ges möjlighet att komma upp i höga varv ordentligt. Hur lättdriven en Örnvik 555 WA är vet jag ej, men jag vet att min Yamarin 5820/58BR är mycket lättdriven och ligger högt i vattnet under gång i planingsfart och reagerar bra på powertrim så man kan trimma den att gå lätt i vattnet (man ser ju på varvräknaren att man kan krama ur de sista varven med lite finlir med powertrim).

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

enl körfakta så ska det vara 19P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

står det 16 på den du har köpt då är det 16tum i stigning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja då har jag varit ute och testat med nya propellern. 3 pers ombord och 3/4 tank varvar den 6000 nu och 38 knop. Tidigare var det 5200 och 36 knop. Trevligare med 19 om man ska åka en längre sträcka. Då varvade den 4000 och gick 26 knop. Nu går den ca 20 knop på 4000 varv. 15 är bättre om man ska leka med ring mm. Skulle vara perfekt med en 17. Någon som har en sådan till salu? Vill någon köpa min 15 rostfria så är den till salu 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det bra med lägre varv ur bullersynpunkt (en nog så viktig sak), men din motor går trots allt mer optimalt nu med 15 tum propeller. En utombordare är gjord för att varva, det är ingen man skall vara återhållsam med bara för man vill vara försiktig osv. Du har väl bytesrätt på den propeller du köpte så du kan få byta till en 17 tum och prova? Det är ju standard hos många som säljer propellrar typ Propellertrim osv. Annars kan experimenterande med propellrar bli en dyr historia.

Var väl egentligen rätt bra att du prova en 15 tum så nu har du väl gafflat in spannet så du vet var du vill ligga m h till bekvämt marchvarv och lite bättre toppvarv. Gissar att 17 tum kan vara en bra kompromiss mellan dessa två önskemål.

/Bo

 



Senast ändrad av bossee | 08 maj 2009 | 16:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte den på blocket och får nog igen pengarna om jag säljer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ändra stigningen på propeller till 17p det går

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den varvar 6000 med 15 och 3pers 3/4 tank 38 gps knop. kanske den ökar med 17 själv 1/2 tank till 40 knop? Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag köpt en 17 och blev lite besviken på toppfarten men nöjd med marchfarten och från start till planing.

Lite fakta.

Orginal alupropeller 19   Fart 37 knop/5200rpn March 26 knop/4000rpn seg från start till planing

Mercury Marine Vengeance 15 fart 38 knop/6000rpn march 21 knop/4000rpn mycket bra från start till fullt. Varvar ur 6000rpn med 3 personer.

Michigans apollo 17 Fart 37 knop/5800rpn march 24 knop/4000rpn bra från start till planing. Besviken på toppfarten.

Saknar 15 pga bättre drag från start till fullt och aktiv körning. Den tvekade aldrig men marchfarten på 21 knop/4000rpn var för lite. 17 är en bättre lösning då starten till planing och marchfarten funkar bra. Full gas kör jag sällan på men hade gärna sett att den skulle öka lite mer med 17. Kanske en Vengeance 17 hade funkat perfekt. 19 får ligga som reservpropeller. Ska prova hissa motorn ett hål till nästa sommar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...