Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Agdalena

Vågar man byta namn?

Rekommendera Poster

Har köpt en segelbåt och nu är det dags att beställa namn att sätta på henne. Men, jag tycker att namnet hon har idag är lite sådär. Så, hade du vågat byta namn eller stämmer det att man drar olycka över båten vid namnbyte?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bytt namn på alla mina båtar och ingen enda har gått i kvav. Dessutom har jag fått mer för dom när jag sålt som än jag gav.

Är du osäker så håll en avnamningscermoni till Kung Neptuns ära innan du döper om henne Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var4för skulle man inte kunna byta namn på båten?

Redarna byter namn på sina fartyg efter hand som man byter charter.

Jag har varit i ett fartyg som haft 7 olika namn tidigare.

Min segelbåt döpte jag om när köpt den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

:-) du kanske kan förbättra det gamla namnet? typ som en varsam ombyggnad, fast av namnet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja inte för att je trur på´ t sa alltid min Farfar, men de skadar nock inte... Här i norra bohuslän byter man namn på båtar, men aldrig på en båt som ligger i sjön! Och glöm sedan för allt i världen inte att lägga ett mynt under masten!!

Ha´ t pent Smoegen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade aldrig bytt namn. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har bytt! Det är väl inga problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haft flera båtar. Men aldrig bytt namn. Bara lagt till numret bakom namnet, som talar om vilken båt i ordningen det är...  Vår Birdie 32a hette Teamwork III (tredje båten vi ägt...) Nu har vi en som heter Belezza. Den skall också få ett nummer bakom namnet...  Lite kul att ha några konstigheter kvar.  När jag var liten, då (- 64) var jag med min morfar på hans tankbåt. Där fick man inte vissla ombord, det fick inte finnas färska blommor ombord och ve den som svor ombord, hade kölhalning funnits kvar, så hade det legat nära till hands ! Men att jag (en 10 åring) körde den här stora tankbåten själv. Det var inte otur tyckte han...Du ser bättre på den där radarn än vad jag gör, kör du ! Lite kul faktist....

Senast ändrad av Reine | 02 maj 2009 | 21:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart du skall byta till ett namn som passar dig och familjen.

Glöm inte att meddela Fader Neptun bara .  ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har bytt namn, och den båten sjönk faktiskt... Vi chansade dock och bytte namn på båt nummer 2 ändå.

Jag tänker att det är mer säkert att byta namn om namnet redan har bytts av någon tidigare. Vari sitter oturen, att byta namn oavsett eller att inte ha det namn som båten ursprungligen sjösattes under?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bytte namn på vår förra båt och 2 månader senare brann motorn och all el och vi blev räddade av helikopter 10 distans utanför Karrabäcksminde i Danmark. Om detta berodde på namnbytet eller ej skall jag låta vara osakt men.......Vi köpte en helt ny båt istället och då slapp vi att byta namn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla och tusen tack för era svar!

Efter att ha läst era länkar och tagit del av era historier har jag bestämt mig för att låta båten heta det hon heter. Vågar inget annat :)

Jag har beställt namnen och tror att det här blir bra... Det där med avnamningscermoni verkade ju rätt bra men samtidigt lite invecklat. Nej, hon får helt enkelt heta det hon heter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...