Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
Bayliner_175

Duktig på Bayliner 175?

Rekommendera Poster

Hejsan.. Nu är det så att jag precis kommit över en Bayliner 175 (Mercrusier Alpha one) billigt.. Tyvärr så kan jag ingenting om båtar och motorer så ja ställer lite frågor här.

När jag startar motorn, måste jag ha sänkt ner drevet innan?

Det tjuter när ja sätter i nyckeln och vrider om till första hacket, ska det göra de och varför?

Hur fungerar startspärren? Har en liten ögla men hur ska man sätta den?

Har precis köpt nya anoder, men den nya Trim Tab Anoden har ingen fena, borde ja låta den gamla sitta kvar?

Att den går på 95 oktan tar jag för givet, men man ska väl inte köra med några tillsatser som på tvåtackts motorerna?

Den har precis varit på Service på MarinFritid (Laxå) men ja undrar om det är något man själv ska kolla? De hade missat att packningen till skruven på växelhuset hade gått.. O den läckte redan när jag lämnade in den... Så de känns som om att de finns saker man måste kolla efter själv, vilka?

Alla råd och tips, vad det än må vara uppskattas.

Mvh H

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vore väl trevligt om du fick ett svar i alla fall...jag har varken Bayliner eller Mercruiser/Bravo men det är väl inte helt olikt VP/SX...

När du startar motorn så ska du ha drevet nere. Annars får motorn ingen kylning. Vattenintaget sitter nere på drevet.

Vet inte varför det tjuter men det är antagligen ett larm av något slag. Någon som kör Merc/Bayliner borde kunna svara på det. (Kanske är det en varning att du har motorn uppe vid start?)

Startspärren? Vilken startspärr menar du? Dödmansgreppet? I så fall finns det en lite plastbit som du fäster den runt så den hålls inne. I närheten av gasreglaget. I andra änden har du antagligen en liten plastkrok att fästa i en ögla på flytvästen.

Inga tillsatser behövs. Kör på ren 95 oktan.

Vad du ska kolla själv...ja det beror ju på vad som ingick i servicen och i vilket skick båten är i övrigt, men oljorna är ju enkelt att kolla... Motorolja, drevolja, nivå och skick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att du har en 3-liters merc, med alphadrev.....

Alltid drevet i lägsta möjliga läge när man startar, vattenintaget sitter precis ovan propellern. Ljudet du hör är en kontrollsignal som indikerar att nu kan du starta och även att larmet för dåligt oljetryck, hög värme eller annat fel fungerar. Hör du samma ljud/larm när motorn är igång ute på böljan den blå, då ska du vara orolig.

Fenan på anoden du hade innan är en standard anod som sitter om du har mercury black max eller annan standard propeller för alphadrevet. den kan hjälpa till om båten har en tendens till att dra åt någothåll..... inget måste dock, men vill du ha, kan man köpa en sån hos din båthandlare( båtaccenten, marinshopen, erlandsons brygga).Den platta du har nu duger gott. Men behåll inte den gamla.

Det stämmer att det är 95-oktan som gäller. Men allt över 87-oktan duger. Precis som amerikanska folket så äter deras motorer allt de får......

Dessa packningar på skruvarna på drevet ska alltid bytas när man byter oljan, se även då om oljan i drevet är mjölkig, om så är inte drevet tät. Då blir det en drevgenomgång med nya packningar på verkstad.

Annars kan du göra den viktiga höstservicen själv med lite förnuft och intresse. Det du behöver för detta; filter, oljor, tändstift och packningar finns i färdiga, prisvärda paket på drev.se.

Lycka till 

 

 



Senast ändrad av MariahRich | 05 maj 2009 | 19:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Jag följer upp denna länk. Jag är också hel novis på båtar. Köpte en ny billigt på auktion (se annan tråd). Fick en hel del instruktioner från säljaren, men minns knappt hälften.

Jag har fattat att jag bör kolla vanlig olja samt typ 3 oljor till kylaren?

Jag ska även montera propellern själv och där skulle jag använda något riktigt fett. Förslag?

Kan jag tanka upp båten i stort sett full innan sjösättning, eller är det dumt?

Vad bör jag tänka på vid sjösättning? En plugg som ska vara i då och som ska ur sen eller tvärtom? Vad är det?

Hur fungerar kylsystemet? Jag ska bara köra i sötvatten har jag tänkt. Behöver jag göra någonting?

Jag kommer att ta hjälp av en bekant som kan mycket om båtar, men är väldigt tacksam för tips och råd rent allmänt.

Tack

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...