katana 0 Postad 1 Maj , 2009 hej jag är ny här och önskar litte hjälp med att lösa ett problem. evingrude 20hk tvåtakt 80-90tals varvar knapt något vid gaspådrag men när jag lyfter på kåpan och gasar för hand vid förgasaren då är det inga problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 2 Maj , 2009 Hej! Hmmm....kanske gasvajern inte är rätt monterad, eller kåpan kväver luft-tillförseln, eller kåpan ger gnistbildning från tändsystemet...?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
katana 0 Postad 2 Maj , 2009 gasvajer är inte monterad till förgsare utan att förgassare måste påverkas på något annat sätt , motor fungerar med kåpa och utan likadant utan det som sker är att när man kör iväg och ger gas kommer båten inte upp i fart och varv utan mer som om det satt en 5hk motor i båten men ner man pillar med fingret på förgassaren går den upp i varv Senast ändrad av katana | 02 maj 2009 | 08:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 2 Maj , 2009 Kan den ha en membranförgasare, liksom 70-talets bilar? Knappast troligt, men de hade iaf ett membran som skulle sluta tätt plus en oljedämpad kolv där oljan ibland försvann. Hmmm...jag får nog ge mig, kanske nån annan har svaret? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
waxholm4 0 Postad 3 Maj , 2009 Titta p[ följande länk: http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0054090&path=BRP~A0000003~M0003093~M0003248~M0003249~C0054090&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr= hoppas den fungerar. Det finns en ca 2mm tjock axel benämnd 67 ROD Throttle control i sprängskissen. Det är länken mellan gasreglaget och förgasaren för de högre varvtalsregistren. Det finns en skruvnippel 58 i sprängskissen och en skruv 69, jag har varit med om att skruven 69 lossnat och då händer det precis som du beskriver. När man börjar gasa är det en kam på tändplattan som styr gasspjälet, när sen tändplattan vridits till ca 17 garders förtändning så ska axeln 67 ta över jobbet att öppna gasspjälet. Jag märker att det här är jävligt svårt att förklara, men om du tar lite bilder runt förgasaren så kanske jag kan peka på grejorna. mvh Waxholm4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
katana 0 Postad 4 Maj , 2009 Hej och tack för svaret . Jag ser den där kammen som påvärkar axel till förgasaren och vridningen av kammen slutar någonstans i mitten har bara öppnat förgasaren en aning.det jag kan kommer ihåg är att det är en vit plastkruv vid axel som du beskriver den är där tror jag men jag ska titta närmare när jag är vid båten. nu till skruven ska den vara inskruvad (justerad)på något specielt sätt? Senast ändrad av katana | 04 maj 2009 | 08:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
waxholm4 0 Postad 4 Maj , 2009 Hoppas bilden fungerar. I så fall så pekar en pil på axeln jag pratade om tidigare, en pil pekar på axelns fäste på gasspjälsreglaget (vit plastbit), en pil pekar på gasspjälet. Skruvnippeln sitter på axeln i den ände som försvinner in under svänghjulet på bilden, den syns alltså inte på bilden. Skruven jag pratade om sitter på skruvnippeln (den är en del av skruvnippeln). Kontrollera att axeln sitter fast i den vita plastbiten, kontrollera att skruvnippeln finns på plats. Justering: Vrid gasreglaget (styrspaken) till full gas, peta på vita plastbiten tills gasspjälet inne i förgasaren ligger horisontalt, skjut skruvnippeln bakåt tills det tar stopp, dra åt skruven (som förstås var lossad innan justering). Klart! mvh Waxholm4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser