Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Lundfrie

Mjölkig olja i växelhuset

Rekommendera Poster

Tänkte jag skulle slänga i båten idag, men så blev det inte..

Lämnade in båten för service i höstas då de bla bytte växelhusoljan. Fick för mig idag att jag skulle kolla så allt såg bra ut, men oljan var som mjök i kaffet...Detta kan väl knappast uppstå vid vinterförvaringen? Provkörde motorn i tunna idag också, men det var ju inte mer än 5 min.

Vad tror ni, byttes verkligen oljan i höstas?

Btw.. så läckte även motorn kylvatten från en plugg med sprucken packning...minskar ju inte direkt misstankarna mot servicestället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oaktat vad någon gjort eller ej. mjölkolja = vatteninblandning. Behöver åtgärdas omedelbart.
Men visst, jag hade nog funderat ungefär som du gjorde angående vad som gjorts.
Kan ju dock ha hänt något på vägen från servicen.....

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns diverse färg på dessa oljor men om du misstänker vatten i oljan kan du lätt kolla genom att ta ut lite i ett glas och låta det stå. Är det vatten kommer det att lägga sig i botten.

Verkstaden har ju i så fall ej bytt i höstas!Skäms

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut iallafall, inga skiktningar mellan vatten och olja, sökte efter andra inlägg och någon beskrev färgen som Baileys, o det stämmer rätt bra Glad



Senast ändrad av Lundfrie | 01 maj 2009 | 23:02

post-11234-1394235892,8566_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som om det är vatten i oljan tycker jag, oljan i min trimpump för drevet såg lika dan ut vilket medförde att det inte gick att hissa drevet. Böt olja och så fungerade det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej du ,,, byt olja och testa i tunnan igen så ser du om det e fel på nån packning ,, om inte skulle jag gå till dom som gjort och kräva pengar tillbaka 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åkte iallafall tillbaka till servicestället igår, de skulle provtrycka växelhuset, får väl se hur det går efter det. En av deras teorier var att nån packning hade torkat under vintern..

Skulle kanske testat tipset ovan med ny olja i huset o se om det kom vatten i den igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snackade med verkstan idag, växelhuset klarade täthetsprovet, men när de provkörde i vatten så blev oljan mjölkig igen. Så då var det tydligen nån packning runt drivaxeln som hade gett sig, bara o punga ut 3300:- Rynkar (byter alla packningar när de ändå river isär), men hade jag inte fått för mig o kolla oljan så hade kanske hela växelhuset rasat...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

provtryckning av växelhus vid läkage o vatten blandad olja o de hittar inget fel? då har de flesta glömnt en sak VACUM ,växelhuset måste också vacum testas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte det var dags för en liten uppdatering av tråden...

Som sagt så byttes packningarna/packboxar i växelhuset, frid o fröjd med det bara tuta o köra sa servicestället. Tog mig en vända för två helger sedan, allt verkade funka bra. Men kände att jag ville ha full koll så jag tog upp båten förra veckan för att kunna tappa ur lite olja o se, och vad fick jag se, jo samma smörja som tidigare...

Så nu är jag tebax på ruta ett igen med båten på verkstan, men nåt fel har ännu inte hittats, håller tätt både med tryck och vacum, men såfort den kommer i vatten eller om de kör med spolmuff (inte koll på hur de gjort) så blir oljan mjölkig.

Så en supersolig helg utan båt i vattnet...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har exakt samma problem med min snurra. Den ska in på måndag förhoppningsvis. Inte bara pengarna det handlar om, utan så sjukt surt med att bli av med båten under dessa dagar!

3 300:- för byte av packningar och provtryckning? Vad har du för motor? Det har jag ingen lust att punga ut med... :(

Hur som, så får du lycka till med eländet!

Jo, och det jag skulle skriva, med risk för repetition, är att packningarna vid påfyllningsskruven och urtappningsskruven måste bytas annars stor risk för läckage. Samma princip som vid oljebyte på bilmotor.

Ha det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Har en Mercury 40hp efi, skaffade en komplett service bok och där står att oljan kan vara lite mjölk färgad i drevhuset pga tillsatser i oljan(rostskydd).

Mvh Grpledarn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn är en Yamaha F50, det blev inte riktigt så mycket som 3300 utan 2500:-

det är nog utom tvivel att det skulle vara annat än vatten i oljan, när oljan i burken (bilden längre upp i tråden) hade fått stå till sig några dagar så blev det en tydlig skiktning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte betvivla att oljan blev bytt. Har de tagit betalt för det har de gjort det. Servicefolk är människor som du och jag och dina föräldrar, människor i allmänhet. Bara för att tekniker i allmänhet ej gått på högskola så är det inte ett mindre hederligt folk. Tala med dem och be om hjälp, detta kan de faktiskt  väldigt bra och de vill lösa problemet så att du kan njuta av dina båtturer.  

 

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo verkstan får jag nog lita på, men nu har de gett upp, slut på idéer om vad det kan vara säger dom. Så 2500:- fattigare men fortfarande på ruta 1, rimligt? Sista försöket till rep. gick som garanti. Måste ju finnas en lösning på problemet.

Ingen som har ett växelhus liggandes...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dags för en ny uppdatering av tråden tänkte jag...

Tillslut så kom båten i sjön, körde en vända och tog upp båten igen för att kolla oljan, denna gång såg allt okej ut. Tidigare så blev den mjölkig på direkten enl. verkstan.

Så nu har den legat i hela sommaren och körts ca 20-30 h. Dock så tycker jag att oljan ser lite mysko ut fortfarande, verkar inte vara nåt vatten men en grå sörja på botten. Bild 3 och 4 där har oljan stått till sig en dryg vecka, bild 1 och 2 var i våras.

Kommentarer?

Bilder: http://web.telia.com/~u50018420/

 



Senast ändrad av Lundfrie | 13 oktober 2009 | 17:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså, lite metallspån ligger alltid i drevoljan. Mitt DP290 drev har en magnetpinne på nedre tömningsskruven som ska fånga upp det som skavs av under säsongen. Men då pratar vi en volym på kanske 5x5x5 mm.

Men det verkar vara lite mycket i din glasburk för att vara det. Kan du kolla med en magnet om det verkar vara järn/stål-pulver? I så fall skulle jag vara lite orolig för hur dina kugghjul mår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är ordentligt feltänkt att provtrycka när man misstänker vatteninträngning.

Försvinner det olja ur växelhuset så är det provtryckning som gäller.

Vatteninträngning däremot ska stoppas av tätningsringen på utsidan och då blir det provtryckning utifrån som skulle behövas. Men då det ju i stort sett är omöjligt ör det provsugning som gäller som wanmar påpekar helt riktigt.

Tätningsringarna tätar bara åt ena hållet och det är därför två stycken!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätta mig nu gärna om jag har fel men...

Vatten i oljan är väl egentligen inte ett problem under säsongen? Risken är väl att det frysspränger växelhuset under vintern?

Självklart är oljan till för smörjning (det förstår jag också) men det lär väl inte vara så stor del vatten i oljan?

Nyfiken på era tankar!

Mvh DJL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vatten i oljan ska väl fixas omedelbart?

Jag klantade mig för-förra säsongen och missade nedre tätningen vid påfyllning av mitt DP290 drev. Kröp väl sakta in vatten där.

I slutet av säsongen fick jag svårt att få in växel framåt utom precis vid kallstart. Tog 10-45 sekunder för koppla in, lång tid vid trånga tilläggningar. Vattenblandad transmissionsolja blir tydligen vaselin som smörjer dåligt.

Det kom ljus choklad ur drevet när jag tömde det vid upptagningen. Lämnade in och bad Lindströms på Dalarö kolla om nåt gått sönder, men hade tur.

Sedan kan väl vatten ge korrosion på alla icke-rostfria stålbitar i drevet. Dvs i stort sett allting. De är gjorda för att gå i skyddande olja.

 



Senast ändrad av Anders_St | 14 oktober 2009 | 10:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...