Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
2009

Volvo Penta D3 med tryck i vevhusventilationen

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en D3 190 Hk som tar med sig olja i vevhusventilationen upp i luftburken. Vevhuventilationen är utrustad med en cyklonrenare som det så fint heter på Volvos produktblad, den ska ta bort eventuell olja som kommer med i slangen upp till luftburken, men det gör den inte. Hade en teori om att turbon sög upp olja ur tråget via vevhusventilationen men så är det inte. Jag har nu testat att leda in vevhusventilationen i en plastdunk istället för luftburken. Iår har jag kört ca 6 H och fått ca 1 dl olja i dunken. Varför blir det sånt tryck i vevhusventilationen???? Det är världens tryck på tomgång och jag kan tänka mig hur det är vid 3300 varv. Oljan rinner mellan luftburken ner på turbon, där man inte vill ha den. Den olja som sugs in med luften droppar/sprutar under laddluftkylaren.

Detta är min ändra D3á med samma problem. Vore kul att höra med andra D3 ägare om ni har liknande problem. Vore bra att ha lite kött på benen när jag ska prata med Volvo.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...