Crona 4 Postad 2 Juni , 2009 Var på maxisidorna där riggning står beskrivet visar var topp och undervant ska fästas? Jag kan inte hitta var detta skulle stå beskrivet. Ser endast ordningen hur de ska spännas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gansmoe 0 Postad 2 Juni , 2009 Det var http://www.maxisidorna.se/maxibatarna/riggning_1.html jag använde som hjälp när jag riggade. Det var först efteråt jag såg på andra bilder, och på andra båtar som jag började undra om jag hade gjort rätt... Jag tror i alla fall att jag har fått mastvinkeln rätt, så jag låter det vara i sommar, och byter plats på vanten nästa år... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 3 Juni , 2009 Kapar tråden lite. Är ju relativt nybliven Maxiägare tillika pinnbåtsåkare ö.h.t. Har börjat få någorlunda fjong på grejorna nu, men när jag var ute i förra veckan blåste det nog egentligen lite f mkt för en ensam nybörjare... men suget var för stort. Vid vilka vindstyrkor använder jag vilka segel egentligen? Körde med Genua I i 11 m/s (14 m/s i byarna) viket kändes vara för mkt...? Lutningen ökade markant, utan att farten gjorde detsamma typ.. Fick så småningom upp Gen II:an istället vilket kändes lite tryggare, men finns det något riktmärke att gå på? Maxin ska ju vara underriggad från start, så när man väl är van o vet vad som händer i alla situationer så kanske den större genuan är ok upp till... vilka vidhastigheter? Storseglet likaså, behöver man nånsin reva detsamma? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 3 Juni , 2009 Vi hade ingen stormfock på vår Maxi 77 så genuan på 14 m2 och inget storsegel var vad vi använde när det blåste som värst. Jag vet inte om det frestar på riggen mer men båten gick bra utan storsegel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 3 Juni , 2009 ja, har märkt att storen inte gör mkt skillnad, men vad menar du med blåste som värst Gick du ner en storlek vid 10-12-15 m/s el vad? Stora genuan använder man... till vilken gräns? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 3 Juni , 2009 Svårt att säga men när det lutar för mycket med den stor så tog jag den mndre på 14 m2. Har ju också med om man bidevindar eller har mer öppen vind. Skulle tro att det blåset över 8-10 m/s då jag skiftade till den mindre. Den fick man klara sig hur mycket det än blåste då vi inte hade rulle eller nån stormfock. Jo om din tank. Jag såg några tankar idag på Sea-Sea. Det blir inte lätt att få in en tank i förpiken. Däremot såg jag att de hade ändrat vattensäckarna så att på Sea-Sea hade de en med mycket mer förtroendeingivande anslutning för vatten in/ut. Allt var sammanvulkat och int emed klämringar som de gamla vi hade. Kolla in en sån, den borde funka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 3 Juni , 2009 Tackar för båda svaren. Ska kolla sea-sea o ev beställa. Har märkt att det inte finns mkt i prefab-väg vad gäller tankar. Det är nog säck el egentillverkning som gäller. Körde med stora genuan i 10m/s idag och det var lite mer än vad jag som nybörjare klarar, så det blir nog som du säger... runt 8 m/s så skiftar jag. Men helveeeete va det gick undan på full läns med både storen o största genuan ute Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 3 Juni , 2009 Tänk på att det är stor skillnad på hur mycket segel du kan bära beroende på om du har läns - halvvind - kryss. Att ha stora genuan uppe i 11 m/s kan vara kul vid läns men när du ska vända så minska segelytan innan för bästa komfort. Välkommen bland pinnbåtarna förresten! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 3 Juni , 2009 Punkt 1; Jotack, det märkte jag med all önskvärd tydlighet hehe Punkt 2) Ja, fast i framtiden kör jag inte stora genuan ö 8 m/s. Det var faen så svårt ändå, att hinna med allt på ett smidigt sätt ensam. Punkt 3) Tackar igen. Det är ju en helt annan grej än att åka fortifortbåt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 4 Juni , 2009 Det blir mer liv i båten när det blåser bra och Maxin klarar mycket vind. När du har vinden bakifrån har du möjlighet att få båten att halvplana. Mätarn kan slå uppåt 10-15 knop när det glider neråt i vågorna. Då ljublar besättningen. Man kan försöka hålla den i planing genom att styra så seglen får fäste optimalt. Då känns de gamla jolletakterna igen. Det är kul med undanvind då det blåser bra men det kan vara förädiskt så ta det lite lugnt tills du har fått lite mer träning. Jag brukar säga att det farligaste ombord är bommen och kokande vattenkastrull. Båda kan man säkra. Bommen med en preventergaj som förhindrar ofrivillig gippning. När det blåser hårt och bommen slår över och träffar skallen kan man ramla överbord avsvimmad om inte redan skallen är spräckt. Seglar du själv kan du vara extra observant vid undanvindarna. Vindexens fena ska vara på samma sida om båtens centrumlinje som bommen. Petar den åt motsatt sida börjar det bli risk för slänggipp. Med preventer från bommens akterände till en mantågsstöttefäste kan du också göra en gipp mer kontrollerad. Du släpper linan som löper ner i sittbrunnen med avhåll mot ex.vis en kvarn så bommen går över till andra sidan vid en medvindsvändning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Redcross 0 Postad 4 Juni , 2009 Just blivit båtägare! Själv tittade jag runt mycket och vari inne på en Maxi, som du. Slutade med en Triss Magnum. Finns många på marknaden, med olika kvalité, men kan man vänta hittar du alltid en välskött. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 4 Juni , 2009 Forgus: Jag litar på ditt omdöme o beställde en 75L säck fr sea sea. Som du sa, så verkar anslutningarna betydligt bättre än dom press-/skruvanslutningar som satt på det gamla liket Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 4 Juni , 2009 Ja den säcken skulle jag kunna tänka mig att köpa själv. De är ju så bra på att forma sig efter skrovet så an fast tank får man sällan att rymma så mycket som en säck. Skydda den från nötning med en extra utanpåliggande påse. T.ex en segelsäck. Kolla också utstickande glasfiber och hårda kanter i facket. De nötte hål på en säck vi hade. Den rör sig lite i vågorna. En riktigt kraftig säck skulle kunna användas som septitank. Säkrad t.ex med en yttre heltät. Gör man en dubbelsäck med nåt form av larm när inre säcken gått hål i har man god tid på sig att byta till ny när det skitit sig. De fasta skittankarna är ju inte särskilt enkla att placera om de har bra rymd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kim_Possible 0 Postad 4 Juni , 2009 Jsg är helsåld på liggunderlag som isolerings- och distansmaterial för det är så billigt och enkelt så jag skulle lägga säcken på lämpligt tillskurna sådana och kanske på kanterna om det behövs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 4 Juni , 2009 Jag har en bräda mellan ekolodet, loggen och vatten säcken så att den inte ligger an där. Ska ta en bild vid något tillfälle. Sen har jag tampar i alla fyra hörnen så att den ligger på plats och jämt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser