Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
Gansmoe

Maxi 77

Rekommendera Poster

Hej,

Jag är helt grön på segelbåtar överhuvud taget... och jag skall åka & titta på en Maxi 77 imorgon. Båten har legat på land i några år, och behöver antagligen lite polish, lack och kärlek.
Är det nåt speciellt man skall titta på? Brister på denna modell? Läckor? Eller vad skall man titta efter på en segelbåt?

Jag är väldigt tacksam för alla tips jag kan få...

Mvh. Gansmoe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla att seglen är hyfsade, det är nästan lika dyrt att köpa ett nytt ställ som att köpa en hel Maxi 77. Kolla under durkar och i kistbänkar - ser det rent och fint ut så är nog båten välskött. Under durkarna kan du också kolla om det finns tecken till grundtötningsskador, sprickor ffa i bakkanten av kölinfästningen.

Det finns många fina Maxi 77or till salu så köp inte båten om den verkar sunkig. Det är oftare dyrare att köpa en billig sunkig båt en en dyrare fräsch i slutenden. Det gäller inte minst segelgarderoben.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en själv - som vi premiärseglade för säsongen idag. Vi har i princip sålt vår, men en sak vi sa till varandra när vi seglade hem efter dagens lilla strapats var att En Maxi 77 skulle vi rekomendera till vem som helst. Vi har haft hemskt roligt med vår trygga, enkla båt.

Det jag har sett är att många av exemplaren har mjuka lock till stuvfacken i sittbrunnen. På vårt exemplar har den förra ägaren korrigerat detta på det utsatta locket. Vet inte hur svårt det är att göra.

Jag har också förstått att rodret kan vara en svag punkt. Exakt hur man kollar upp detta vet jag dock inte. Men det skall naturligtvis inte ha några sprickor och inte glappa.

Att seglen är bra är viktigt, men fullt så dyrt som en ny Maxi tror jag inte att nya är. :) Begär in en offert och se vad ett nytt ställ kostar så kan du jämföra priser bättre. En Maxi med fräscha segel är värd mer än en med sunkiga, exakt hur mycket kan ju segelpriset avgöra.

Är det inombordsmotor så skulle jag kolla upp den extra noga. En ny inombordsmotor kostar mer än en Maxi 77:a.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tackar och bugar för snabba inlägg!!!Glad Nu har jag en liten hum om vad jag skall titta på imorgon... Tack!

I övrigt; är Maxi 77 en bra båt att börja med, för en 4pers-familj med en hund? Jag har läst en del fakta om båten, och den verkar perfekt...
Finns det liknande alternativ i sama prisklass man kan titta på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror nog att Maxin är den bästa båten för er som är så många i denna prisklass. Särskilt om man har mindre barn är den bra då sittbrunnen är djup och trygg.

Försök hitta ett exemplar med sittbrunnstält - det är helt ovärderligt att ha och kostar en hel del att låta tillverka. Dessutom ganska svårt att göra själv.

Vet inte om det finns många Maxi77 med tält. Det kanske någon annan kan svara på.

Vill också rekommendera Maxi-klubben som säkert har svar på det mesta: http://www.maxi77klubben.se/

Hoppas ni hittar er båt i dag, lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi är en 4-personers familj med hund. Det går utmärkt att börja med en Maxi 77:a - det gjorde vi. Cool Värt äldsta barn är 18 och vårt yngsta är 3 och vår hund har 7 meter långa ben och gillar inte när vi slår. Vi tyckte det måste se ut som det väller ut folk på morgonen när vi öppnade ingången... men det fungerar faktiskt jättebra.

Sittbrunnen är stor nog att sova i om man vill.

Senast ändrad av mariatherese | 02 maj 2009 | 08:09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då var båten målad och nästan klar för sjösättning!

post-15276-1394235895,6589_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur gick det Gansmoe. Blev det någon affär? Om inte så titta efter en båt med sittbrunnskapell också - guld värt en regnig dag då man slipper dra ner 4 personers blöta käder i ruffen och kan torka av hunden inna man släpper in den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svaga punkter på maxi 77 är väl att vanten sitter i rufftaket, vilket lyfter detsamma och syns som ett symptom med läckande rutor, men kan avhjälpas med tie-rods och en omtätning av rutorna.

Sedan har du ju gamla inombordare på vissa exemplar, gamla segel och gamla dynor som kan finnas på alla båtar av den åldern, alltså inte Maxi-specifikt.

Rostig akterstagfäste är något man bör kolla också som 77-ägare. In med huvudet i akterstuven och kika upp!

Läckage från handskfacken in i ruffen är heller inte helt ovanligt har jag förstått.

Summa, en massa småfel som inte är omöjliga att fixa för låga kostnader för en normalhändig person (utom det där med motorn och seglen förstås...)= en helt OK båt för de pengarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag missade den affärenRynkar Var i danmark några dagar, när jag kom hem var den såld... Men det verkar ju finnas en del 77:or på blocket.

Gäller bara att hitta en i närheten. Jag misstänker att båttransporter inte är gratisFlört

Tack alla igen för alla bra tips!! Jag återkommer om jag hittar nåt objekt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men vinden är gratis =) Lycka till! På lördag ska min maxi i plurret ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte alltid så dumt att köpa en båt som ligger långt bort - semesterseglingen kan lite mer långväga än vad en normallång semester brukar klara av.

Vi köpte vår förra båt i Danmark och hade en härlig segling hem till Uppsala i lungt mak under 4 veckor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis!

Man får en närapå ofrivillig långsegling.

1977 köpte vi en sprillans Maxi 77 som låg och väntade nymastad och klar i Mariestad i Vänern. Hämtningen var planerad med tanke på kanalens öppnande för våren. Första dagen kanalen öppnades för säsongen gled vi in i slussen i Sjötorp. Härlig känsla om än lite kallt, inte minst på natten med minusgrader och värmaren oinstallerad. Nästa natthade vi hängt upp den provisoriskt så vi började tina upp så sakta.

Härligt med nya (eller beg.) båtar.

Lycka till förresten Ciarud. Du vet vad du väntar på och då kan man kämpa. En del extra bara på känslan man har i huvudet. Alla förväntningar driver en framåt. Det är sann motivation. Nya kuster och färdmål driver förbi i tankarna. Nästa sommar. Vore kul att se er i nya båten. Till Göteborg måste ni förr eller senare. Välkomna till västkusten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Forgus 31

Vi har planer på en kortare långsegling om 4-5 år (kanske till Skottland) och då kommer vi troligtvis via Göta kanal på ditvägen. Håll ögonen på bloggen vetja.

Gransmoe

Tittar man efter Maxi 77 i hela Sverige så finns det 90 stycken att fingranska i dag.

Du kan vara riktigt petig när det gäller hur du vill ha den. En riktigt fin med fräscha segel - dynor - motor - instrumentering mm har en merkostnad jmf en skabb-båt som är mycket lägre än vad det kostar att skaffa allt nytt. Man tjänar på att köpa bra från början (om man ändå vill ha sakerna alltså)

Åldern på själva båten är inte det viktiga om det inte finns olika varianter av Maxi 77 (vet inte det). Det händer att man gör om båtarna lite mitt i serien. Kolla hur det är med Maxi 77 så du köper den varianten som du gillar bäst om det är så med den.

Senast ändrad av ciaraud | 13 maj 2009 | 07:21

Senast ändrad av ciaraud | 13 maj 2009 | 07:24

post-2001-1394235912,4061_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vinden är gratis, men segel är skitdyrt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag syftade mer på att segla båten hem då någon nämde att transport var skitdyrt. Jag köpte en helt nysydd Genua II på Linds segel för 8500:- Så visst kostar dem en slant med det är det värt när det kommer till seglingsegenskaperna sedan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte bättre ståhöjd i de yngsta maxi77

Har själv seglat maxi77 i över tio år men om jag skulle tipsa någon att köpa båt så skulle jag rekommendera att köpa en liten större om man ska vara 4 pers. Eftersom inköpspriset i sig inte spelar så stor roll då de årliga omkostnaderna ändå är ungefärligt de samma.

Är väldigt nöjd med min halvtonnare :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var nästan första gången jag läste det. Jag köpte min i höstas och tycker också den är riktigt snygg. Helvit är den och har i mina ögon moderna, välproportioneliga linjer. Till vardags konstruerar jag snabba flygplan så jag kanske känner igen linjerna något.. Annars brukar just utseende på M77 anses vara en av dess stora nackdelar, men jag vet inte jag...

Min lilla erfarenhet är att man nog inte bor riktigt bekvämt 4 personer i den. Det blir en del logistik så fort någon ska röra sig då.

Jag älskar den underbart stora sittbrunnen. Det är ju UTE man vill vara på sommaren och inte sitta inne i en stor, lyxig ruff en sekund mer än nödvändigt. Där sover man, och kokar kaffe då och då...

Den här sommaren kommer att bil TOPPEN!!!...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu va dé gjort... En M77 från -77 blev det! Tack för all hjälp och alla tips jag har fått!! Jag återkommer säkert med flera frågor när jag får hem båten på torsdag...

Senast ändrad av Gansmoe | 20 maj 2009 | 21:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stort grattis från en annan nybliven Maxi-ägare. Du blir inte besviken det törs jag nästan garantera

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I helgen sattes seglen på plats och den nya Genuan provades så att måtten var rätt. Allt såg bra ut och till helgen som kommer ska det provseglas.

post-15276-1394235936,8727_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser härligt ut...

Jag sjösätter på fredag, och sen skall det mastas påFörvånad... Skall bli mycket spännande... Jag fick en hel balja med tampar och block, och jag har ingen aning var nåt av det skall sittaSkrattande.

Det ger väl sej när jag kommer så långt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får du problem med någon tamp så säg till så tar jag lite bilder och skickar dig =) Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för detGlad Allt har gått bra, men jag tror jag har satt vanten i fel röstjärn...

Jag har satt undervanten i främre röstjärmet och toppvanten i dom bakre... Spelar det nån roll? Skall jag byta plats på dessa...

//Niclas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet faktiskt inte om det spelar någon större roll så länge man inte kappseglar. Har kanske något med trimmet att göra men för crusing spelar det nog inte någon större roll. Jag hade också satt vanten tvärtom för något år sedan men märkte ingen större skillnad på seglingen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det spelar roll ur hållfasthetssynpunkt.
Du får fel vinkel på vant, fästen, röstjärn etc.
Detta gäller vilket man kappseglar eller ej.

Med det inte sagt att du ska byta plats på vanten.
Du har nämligen satt dem rätt, om du har bakåtsvepta spridare(?)
Då är det undervanten föröver och toppvanten akteröver som gäller.

Här finns lite riggningstips,
http://www.maxisidorna.se/maxibatarna/riggning_1.html

Senast ändrad av Peter_K | 01 juni 2009 | 22:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror Peter tänkt på ett sett och skrivit på ett annat. Om spridarna sveper bakåt ska undervanten  motverka kraften  framåt från spridarna. Längden på spridaren bestämmer var vantet ska sitta. Vantens vinklar avgör till stor del mastens styvhet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att säga det enkelt: Under och toppvant skall INTE korsas.

Det är såpass enkelt att byta plats på dem att det inte borde vara mycket att snacka om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...