Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Havets-konung

Ankarvikt när man lägger till i naturhamn t.ex. en vik.

Rekommendera Poster

Hej,

Vill kunna lägga tilll i vikar mot klippor t.ex utan att få problem med att båten släpper. Båten väger 1300 kg, hur stort/tungt ankare bör jag använda? Svårt med utrymme i aktern,  men jag måste ha ankaret där. ankarboxen är ca: 40-45 cm djup

Frågan gäller endast vid ankring på mycket grunt vatten!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en grund och skyddad vik kan du använda nästan vad som helst. Glad

Själv har jag en blyplätt och ett danforth (kopia), länk

Annars är bruce ankaret vanligt. 5kg borde räcka till dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svaret beror lite på hur ofta du vill stiga upp mitt i natten och i ösregnet ro ut med ankaret igen. :)

Det finns väl ingen egentlig övre gräns för ankarvikten annat än hanterbarheten, alltså vikt och förvaringsutrymme. Om man vill sova någorlunda tryggt oavsett oväntade väderförändringar, vill säga.

Varierande typer av ankare (Bruce, Danforth etc) och bottenförhållanden (sten, lera, dy) gör inte saken enklare. Själv har jag ett 7,5 kg:s Bruce med 5 meter grov kätting och en 40-meters Ankarolina, till en 1800 kg:s segelbåt. Räcker för de flesta västkust-naturhamnar, tycker jag, även om allt detta kan vara lite tungt att få ombord emellanåt.

Har man en extra tyngd - t.ex. en blyplätt - kan det vara klokt att även kunna använda denna som lin-nedpressare. D.v.s. så här:

1. Tyngden förses med en stor (kanske tillkopplingsbar, men isf ändå stadigt fäst) krok som kan hängas på ankarlinan efter att tilläggning skett. Den har även (fäst överst i kroken) en tunnare 3-4 meters lina för att lyfta o fästa den till båten så den inte förloras.

2. Denna kan hängas ut på ankarlinan efter tilläggning och tas upp före avgång så dess vikt lyftes alltid separat. Vid utläggning gör dess vikt att den vinklar ner ankarlinan så att den självmant kan glida ut ett par meter från båten.

3. Den fungerar som ryckutjämnare och minskar risken att ankarlinan hindrar/ trasslar fast i passerande båtar. Den håller ut båten från land och gör dragvinkeln och, som sagt, ryckbenägenheten på ankaret gynsammare.

Bra för nattsömnen, kort sagt!!  Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...