sorken88 0 Postad 1 Maj , 2009 I går provstartade jag min motor, en VP md1, och den ville inte gå igång. Då båten enligt tidigare ägare stått uppe i tre säsonger, tar jag inte bränsle från bränsletanken, utan har separat tank med nytt bränsle. Jag har lokaliserat problemet till området kring insprutningspumpen d v s det finns bränsle in men inte ut från pumpen. Jag har även demonterat luckan nedanför/bredvid insprutningspumpen och har för avsikt att försöka få upp pumpen utan att tappa ned några grejor.Det finns kanske något knep i samband med att demontera insprutningspumpen på ett enkelt sätt. Är det viktigt att ovan nämda lock och insprutningspumen tätar bra mot motorblocket? Som bekant lämnar arbetsställningen för motorn på en segelbåt, om man nu kan kalla det för arbetsställning, allt i övrigt att önska. Känner på mig att jag inte är den första på jorden som haft dessa problem med en md etta och söker därför efter tips/trix att fixa till det. Tipset att byta motor är inte aktuellt just nu utan att försöka behålla den gamla. Sjösättning är 9/5 så man börjar att få litet bråttom, skulle helst vilja gå för motor till båtplatsen Den uppmärksamme lägger säkert märke till att jag även släppt frågan i fenderns forum Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tjalle 0 Postad 1 Maj , 2009 För att eliminera ev.pumpproblem m.m.,demontera spridaren,anslut till spridarröret och se om den ger ifrån sig en finfördelad bränsledimma när du vevar runt motorn.Stoppen inne,halv gas och håll undan fingrarna! Om detta fungerar,slå i en skvätt olja i cylindern.Om motorn startar då= kompressionsfel,fastsittande kolvringar ell. dyl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sorken88 0 Postad 3 Maj , 2009 Det stora problemet är just nu att få loss spridarpumpen. Jag tror mig ha räknat ut att svänghjulet måste stå i en speciell position för att pumpen skall gå och dra rakt upp. Finns det någon på detta forum som vet? Om så är fallet skulle jag gärna vilja ha er hjälp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 3 Maj , 2009 Prova att gå ut på Stickans hemsida. En fantastisk informatiov hemsida. Där finns det en verkstadshandbok i pdf format. http://www.bahnhofbredband.se/~wb067401/1A.pdf'>http://www.bahnhofbredband.se/~wb067401/1A.pdf eller http://www.bahnhofbredband.se/~wb067401/ Hälsningar, Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sorken88 0 Postad 3 Maj , 2009 Tackar allra ödmjukast Kalman. Det är bara att ge sig på pumpen med milt våld. Jag trodde att den satt fast i något mer än skruvarna, men så är, enligt verkstadshandboken, inte fallet. Man kanske får använda en spegel för att kolla så armen kommer i rätt läge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sorken88 0 Postad 7 Maj , 2009 Från att ha rusat på fullvarv i går, så går den som en klocka i dag. Allt som krävdes var att vända plungern/kolven i bränslepumpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser