Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
sorken88

Startproblem VP md1

Rekommendera Poster

I går provstartade jag min motor, en VP md1, och den ville inte gå igång.Rynkar Då båten enligt tidigare ägare stått uppe i tre säsonger, tar jag inte bränsle från bränsletanken, utan har separat tank med nytt bränsle.

Jag har lokaliserat problemet till området kring insprutningspumpen d v s det finns bränsle in men inte ut från pumpen. Jag har även demonterat luckan nedanför/bredvid insprutningspumpen och har för avsikt att försöka få upp pumpen utan att tappa ned några grejor.Det finns kanske något knep i samband med att demontera insprutningspumpen på ett enkelt sätt. Är det viktigt att ovan nämda lock och insprutningspumen tätar bra mot motorblocket?

Som bekant lämnar arbetsställningen för motorn på en segelbåt, om man nu kan kalla det för arbetsställning, allt i övrigt att önska.Skrattande

Känner på mig att jag inte är den första på jorden som haft dessa problem med en md etta och söker därför efter tips/trix att fixa till det. Tipset att byta motor är inte aktuellt just nu utan att försöka behålla den gamla.Flört

Sjösättning är 9/5 så man börjar att få litet bråttom, skulle helst vilja gå för motor till båtplatsen Den uppmärksamme lägger säkert märke till att jag även släppt frågan i fenderns forum

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att eliminera ev.pumpproblem m.m.,demontera spridaren,anslut till spridarröret och se om den ger ifrån sig en finfördelad bränsledimma när du vevar runt motorn.Stoppen inne,halv gas och håll undan fingrarna! Om detta fungerar,slå i en skvätt olja i cylindern.Om motorn startar då= kompressionsfel,fastsittande kolvringar ell. dyl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stora problemet är just nu att få loss spridarpumpen. Jag tror mig ha räknat ut att svänghjulet måste stå i en speciell position för att pumpen skall gå och dra rakt upp.

Finns det någon på detta forum som vet? Om så är fallet skulle jag gärna vilja ha er hjälp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar allra ödmjukast Kalman. Det är bara att ge sig på pumpen med milt våld. Jag trodde att den satt fast i något mer än skruvarna, men så är, enligt verkstadshandboken, inte fallet. Man kanske får använda en spegel för att kolla så armen kommer i rätt läge.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från att ha rusat på fullvarv i går, så går den som en klocka i dag. Allt som krävdes var att vända plungern/kolven i bränslepumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...