Gå till innehåll
måndag 16 september 2024
K-Viggen

Revor i seglen

Rekommendera Poster

Tjena alla seglare!

 

Härom dagen kollade jag seglen och två, Genuan och storsegelt, hade två ganska mellan-stora revor, ungefär 30 cm och andra 1m. Nu undrar jag om det fungerar att sy med segelduk genom att sätta tyg på båda sid revan  eller om man måste lämna in seglen till en segelmakare.  

Sedan undrar jag också vad man kan använda till båten för tvättning av däck och skrov.

 

mvh K-Viggen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför är det revor. Är seglen gamla och helt enkelt sköra eller har de fastnat i något? Var sitter revorna - är det där det är mycket påfrestninger (tex en längsgående reva vid förstaget)

Det avgör om det är någon ide att laga. Är de sköra så kommer det bli nya revor i anslutning till lagningarna i värsta fall.

Låter som om du är oerfaren när det gäller segelbåtar och har köpt en billig (väldigt bra val av båttyp förresten) båt. Tyvärr har många Viggar gamla dåliga segel och det kostar lika mycket som en billig Vigg att sy ett nytt ställ.

Man kan få mycket hjälp av Viggenklubben:  http://www.viggenklubben.com/

Vi brukar tvätta båten med waxschampoo för bilar.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan! Jag fick en reva i min genua för ganska många år sedan o pratade då med en segelmakare som sa att det gick ju att laga för en mindre summa men att han trodde att jag bara skulle bli besviken på seglet då det var så pass gammalt så att det fanns risk att det gick sönder igen. Han sa att det kan hålla ett par säsonger men det kan i värsta fall gå sönder igen efter bara ett par seglingar eftersom det var så gammalt o dåligt, så jag köpte nya segel istället och visst det kostade ju en hel del (23000:- för storsegel, genua, bomkapell o rullkapell) men seglingen blir mycket roligare med nya fräscha segel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...