Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
bonnet

Ryds Hajen

Rekommendera Poster

Hej! Första inlägget här...

Jag kollar runt efter en begagnad stryrpulpetare, runt 5 meter, främst att använda till fiske och dagsutflykter. Vet att det finns en mängd båtar att välja mellan och att alla såklart har sina favoriter, och jag har hittat många tips bland trådarna här. Nu letar jag dock speciellt efter omdömen av Ryds Hajen då jag sneglat lite på en sådan. Någon med erfarenheter av den modellen? Alla åsikter, tips och synpunkter mottages tacksamt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå!

Också ganska ny här, men köpte mig en Ryds hajen i vintras och körde precis första turen idag. Jag har den öppna varianten utan HT med en 40hk mercury -98.

Jag kan väl inte säga att jag är veteran direkt, men jag tyckte den kändes riktigt fin i sjön. Jag var också på jakt efter en ca 5m båt utan att lägga ut alla besparingar och är nöjd med denna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att höra, och grattis till båten får man väl säga! Jag har bara börjat sondera marknaden ännu men har snubblat över ett par hajen och som du säger verkar de går att hitta för en överkomlig summa. Känns som en lämplig utflyktsbåt, och dessutom gillar jag utseendet.

Upplever du den som stabil när du/ni förflyttar er i den? -Med tanke på att jag även kommer att fiska en del från båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

köp en camping årsmodell 76- du kommer aat bli supernöjd. Har själv haft en i många år och jag nästan ångrar mig att jag sålde den. Funkar fint till allt!

Titta efter årsmodell 76 och framåt = bättre och stabilare skrov!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå!

Jo, jag är nöjd med den om som du säger så gillar jag formen på den. Planar också väldigt bra. Angående din fråga om den är känslig för placering av vikt (passagerare mm), så kan jag väl erkänna att jag tycker den känns lite känslig för det. Om jag själv sitter i båten på höger sidan så lutar båten till höger (kanske lite mer än vad som är optimalt. Jag har å andra sidan inte mycket annat att jämföra med förutom en gammal koster 46:a som är betydligt mer djupkölad och kanske är den lite mindre känslig. Det är dock en betydligt mindre båt som inte tar mer än 10hk och är även smalare.

Sammanfattningsvis tycker jag nog att det är riktigt bra öppna ytor i båten som gör det lätt att förflytta sig.

Idag provade jag lite mer att testa båten på lite olika sätt och den kändes riktigt bra i sjön. Det blåste väl ca 5-6 s/m.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Jag har haft en hajen HT och var jättenöjd.Jga hade en Mercury 50hk. Borde haft lite starkare motor.  Skrovet går bra i sjön. Bäst om motorn har powertrim. Svågern har en öppen Hajen och han ärminst lika nöjd. En kompis hade en nyare, då hette den Ryds 495GT med en 90 hk V4. Den gick så kalasfint i sjön. Jag röstar för Hajen! Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla era synpunkter! Då känns det som att jag är rätt ute som har fastnat för den här båten. 

Senast ändrad av bonnet | 02 maj 2009 | 09:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även jag har ägt en Ryds Hajen Ht. Min spontana kommentar är att båten var trevlig att äga ända tills den blev stulen och förstörd 1982. Jag hade en hel del övernattningar samt fisketurer med den. Köptes ny med en 65 hk Mercury vilket räckte gott och väl till, ca 35 knop. I övrigt var båten fin i både låga samt höga farter. Lycka till !

Mvh

Styrman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...