Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
vasterskar

Motorkrångel på min nya ARVOR WW 150-5 TDI

Rekommendera Poster

Har problem med motorn på Arvor. Motoern är en WW 150-5 TDI. När jag startar motorn börjar glödtrådslampan att blinka. Efter ett tag slocknar den för att sedan börja blinka. Är jag ute och åker så reduceras varvtalet till ca 1500 varv utan förvarning. Efter några sekunder kommer den åter till inställt varvtal. Båten är 1 år gammal och verkstaden där jag har köpt motorn har ingen förklaring till felet. Är det någon som har haft samma fel eller känner till vad det kan vara, så hör av er.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du måste läsa av felkoderna, glödtråden som blinkar är en felindikation. kan vara tusen olika saker som felindikerar, läs av, ta felkodsnummret, o gå till en bra VW-bil mek. tvivlar på att marinorna har nån som hällst koll...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja du.. det kan däremot en vw marina göra åt dig.. har ingen aning hur det ser ut på båtarna, men jag skulle gissa att det sitter ett diagnosuttag nånstans, förmodligen ett OBD2.

som bilarna har..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Handboken för 150-5 Så står det så här om glödlampans funktion när motorn är i gång:

Motorfel

 

 

Om en felfunktion uppstår under körning visas
detta med en blinkande kontrollampa -
motorn bör omedelbart kontrolleras av en
VW-Marine Service Partner

Precis som någon sa tidigare i tråden så krävs ett speciellt instrument för att få ut felkoden detta instrument kopplas till ett obd2 uttag som man finner i motorrummet i Arvor 230.

Detta instrument skall alla certifierade vw-marinverkstäder ha.

Mvh Andreas



Senast ändrad av arvor230 | 04 maj 2009 | 13:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett av de vanligare felen på 150-5 skall tydligen vara en kärvande övertrycksventil (wastegate) till turbon. Nu vet jag ju inte hur just denna motorn reagerar vid ett högre turbotryck än vad som är konfiguerat i motorstyrningen men på de flesta motorer går den ner i det felläge (limp home mode) som du beskriver. En snabbtitt med ett diagnosverktyg borde klara upp en del frågetecken.

Uppdatera gärna tråden fortlöpande då i varje fall jag är intresserad av lösningen på problemet.

 

Mvh Andreas



Senast ändrad av arvor230 | 04 maj 2009 | 13:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit på verkstaden och kollat i testuttaget. Det fanns en felindikering på en avgasgivare (tror jag). Tekninkern kvitterade felet och jag skulle därefter köra motorn för att återskapa felet. Jag körde motorn i 2 tmmar men typiskt nog så kom inte felet åter. Efter detta så har felindikeringen återkommit. Jag har då knackkat på finfiltret och då har varningslampan slutat att blinka. har nu bytt båda bränslefiltren (har gått 120 timmar). Provkörde i ca en halvimme utan någon felindikerning. Kan det vara så att bränslefiltrena var förorenade. Vet inte om den då felindikerar. Nu är det bara att hålla tummarna.................. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har ett bränslefilter som är igensatt så borde motorn gå snålare, en snålare blandning ger högre avgastemp. Det torde vara den varningen som de utläste med diagnosverktyget dvs hög avgastemp. En hög avgastemp gör säkerligen att motorn går ned i nödläge (limp home mode) för att undvika smälta kolvar och ventiler.

Kul att problemet var något så pass simpelt som att byta filter för vem vill vara utan båt nu när sommaren står för dörren.

 

Mvh Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Man får inte vara glad länge. Efter byte av bränslefiltrena så började servicelampan att blinka på nytt. Jag knackade då på elektronikboxen och då slutade det att larma. Har nu kört ca 1 timme utan larm. Verkar vara något elektriskt som glappar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag undrade just hur det hadde gått...  lösningen ligger nog inte i att knacka på elboxen, tyvärr.. och absolut inte heller att radera felkoden o köra vidare.. kolla upp EXAKT vad felkoden innebär, troligtvis byte av en avgastempgivare, kolla åxå pumptiden så den är ok. om den står fel så kommer det åxå att felkoda för samma fel.

Men jag hade tagit felkodsnumret och dubbelkollat hos en VW bilfilial..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska till båtverkstaden imorgon. Skall notera om det finns några felkoder loggade. Håller er informerade vad de hittar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit och lämnat på på båtverkstaden. De kollade i mätuttaget och en felkod fanns på avgasgivaren. De misstänker att det är något fel på kretskortet i elektronikkortet. Håller nu på att undersöka om de hittar någon spricka, kalllödning mm. Det som skiljer mellan bilmotorn är bl.a placeringen av elektronikenheten. På båtmotorerna sitter den monterat på motorn vilket det inte gör på bilmotorerna där det sitter monterat i cbilens chassie. Kan ju vara en tuff miljö med vibrationer och värme. Återkommer när jag vet mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan

Nyfiken på hur det gått?.

Jag kollade lite själv bara för att jag är så himla nyfiken och för att jag själv har en 165-5 som jag själv byggt in. Enligt vad jag mindes så har jag inte sett någon avgasgivare, vad skulle den mäta? Temp? Vattenhalt? Varför?

Jag kollade då genom elscheman för motorn och det finns ingen avgasgivare, i alla fall inte på min, eller i dess elscheman. Vad skulle denna ha haft för funktion i motorstyrningen?

Sedan kollade jag verkstadshandboken (laddas ner från bryggan.net) och det finns ingen felkod för avgasgivare.

Jag tror att det föreligger ett stort missförstånd och jag hade slutat leta efter avgasgivare eller fel på kretskortet.

Det finns flera fel som kan uppstå som leder till reducerad effekt på motorn, men ett fel som ger exakt 1400 varv är om gasgivaren går sönder. Detta är en nödfunktion så att man kan styra och ta sig hem om denna skulle failera. Kan det vara så att du har dålig kontakt i denna eller att den är trasig så att den går till nödläge?, men sedan när du drar av gasen så hittar den sig igen och hoppar igång som den ska.

Kan det vara ett missförstånd? Gasgivare / Avgasgivare.

Berätta hur det går för dig....

Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Den givare som felindikerar är en som (tror jag) mäter tryck och temp till turbons inluft.

Verkstaden misstänkte någon kalllödning, glapp i elektroniklådan som sitter monterad på motorn. De lät en firma gå igenom lådan och de lödda alla kontakter. Efter detta gick allt bra. men efter ca 40 timmars körning började larmlampan att varna igen. jag åkte till verkstan igen och de kontrollerade i datorn vilken felkod som inidkerades. Samma fel som tidigare. Alltså givaren. Efter lite tänkande så byttes givaren ut och sedan har allt gått bra. Håller tummarna. Har verkligen tröttnat på detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är skeptisk.

Den givare du talar om mäter insugrörstryck och temperatur och har som enda funktion att begränsa motorns rökutveckling, om denna är trasig så kommer man inte märka något på motorn avseende effekt eller driftsegenskaper, (detta har jag skriftligt på från VW´ s egen dokumentation) bara lite mer sot.

Jag tror att det givarbytet var pengar i sjön.

Som jag skrev tidigare så råder jag dig att byta ut trottelgivaren (gasreglagegivaren). Om man har läst den dokumenation som finns till denna motor så tyder ditt problem på just detta. Om gaslägesgivaren  trottelgivaren går sönder så träder ett nödprogram in som gör att motorn varvar 1400rpm så att man kan manövrera och ta sig hem.

Många andra givare på motorn har andra nödfunktioner som endast kommer att påverka körbarheten i ytterst begränsad omfattning, eller om vissa givare i dieselpumpen saknas eller ger fel värden då stannas motorn av säkerhetsskäl.

Det finns väldigt mycket dokumentation till dessa motorer, varje seriös verkstad borde kunna agera korrekt och lösa problemen.

Om du får samma fel igen så kolla om motorn varvar 1400rpm, gör den det så åk tillbaks till verkstaden och begär pengarna i retur för de arbeten de tagit betalt för hittills och byt trottelgivaren.

Om motorn och verkstaden krånglar så svara på det mail jag skrivit till dig så ska du få mitt mobilnummer så ska jag hjälpa verkstaden och förklara hur det funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

efter ca 10års VW mekande hälsar jag dig välkommen till VW.s överavancerade motorkonstruktioner. du kan bara hoppas att du slipper delta i VM i blinkande motorlampor..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...