Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
boaten

nybörjarfråga, förborrning i plast

Rekommendera Poster

Hej! Jag har köpt en Ryds 435 dl där räcket satt löst. Har därför plockat av det och plastat igen hålen.

Vilken dimension ska man förborra med för att inte få sprickor i plasten, men ändå bra fäste? Kärnans diameter antar jag? Använder plåtskruv tror jag det kallas.

Kommer att installera en inspektionslucka i fören, så där kommer jag förhoppningsvis åt att fästa räckets hajfenor underifrån med skruv bricka (ving)mutter. Där är ju även belastningen som störst, så min förhoppning är att det håller bättre nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle nog nästan kolla med Ryds först, så du inte tar upp ett hål och märker att du inte kommer åt från det hålet..det är inte säkert att det är helt tomt framme i fören, utan kan vara fyllt med ngn form av flytmassa...

Istället för att göra en lucka, så finns det fötter att köpa som du kan motera ovanifrån och sedan fästa räcket i foten.
Kräver kanske lite modifiering av räcket, men du slipper göra stora hål i skrovet.

För att svara på frågan om förborrning så är det väl något drygt kärnan som behövs tas bort, men jag tycker det spricker hur fanken man än gör..

Lycka till / BHL

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Orsaken att jag tänkt installera luckan är egentligen att jag behöver montera en godkänd låsbygel. Den som är monterad för vinchen är tyvärr inte klassad.

Hade föreställt mig att ifall fören är fylld med skum så skulle det ändå gå att gräva bort lite?

Ska slänga iväg ett mejl till Ryds, tack för tipset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Tänkte bara säga att det var inget skum i fören, helt tomt, ifall det kan vara till nytta för någon.

Nu sitter räcket som berget. Övriga skruvar löste jag genom att pressa ner originalskruven i hålet samtidigt som jag körde skruvdragaren baklänges, och sedan sätta fast en ny skruv med 0,7 mm större kärna för hand. Inte en spricka.

Något svar från Ryds fick jag aldrig. Helt korrekt prioritering från dem, eftersom jag ändå aldrig kommer köpa Ryds igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...