Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
rickardforsberg

Mer batterier, hur koppla?

Rekommendera Poster

O´ hoj

Tänkte höra med er elkunniga här på forumet om en batterifråga. Har för tillfället ett startbatteri och ett förbrukningsbatteri, vardera på 75ah. Till det har jag en batterifrånskiljare av typ: off, 1, 2, all. Tänkte nu skaffa ett till förbrukningsbatteri. Frågan är nu: Är det bara att koppla på det nya batteriet på samma sko i frånskiljaren som det andra förbrukningsbatteriet sitter på eller hur gör man? 

Kan jag köpa ett större batteri (typ 100ah) eller laddar det snett då om dom andra är på 75ah styck? Tacksam för hjälp.

/Rickard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes, koppla in bara. Det händer inget farligt om du bara kopplar in ett batteri till. Det går bra att ha olika storlek på batterier i samma bank, bär sig åt som ett gemensamt stort batteri.

Däremot så ska man ha respekt för att koppla med blybatterier. Råkar man kortsluta så blir det otrevligt; kablar börjar glöda och brinna etc. Jobba lugnt och sansat, ha inte metallarmband eller ringar på när du skruvar el.

Bra artiklar i ämnet:
http://www.skyllermarks.se/artiklar/ett-batteri-till
http://www.skyllermarks.se/artiklar/vanliga-fragor-om-el-i-bat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har jag också hört.

Men i http://www.skyllermarks.se/artiklar/ett-batteri-till så har någon provat i praktiken. Det blev en knappt mätbar ström.

Däremot är gamla batterier (mer än 3 säsonger) inte mycket att ha enligt Skyllermarks. Fast jag har principen att jag väntar tils jag blir tillräckligt irriterad på att jag har för lite laddning tillgängligt och köper nytt då. Det är ju inget som direkt går sönder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med i princip.

Mina batterier är nu 3 år och känns rejält friska..kan det kanske bero på att dom används året om ?

Kompisens batterier (samma sort, och inköpta samtidigt) är däremot helt slut tar inte laddning och har i princip noll kapacitet)..men har inte heller använts.
Ett av dom har troligen frusit då det spruckit...

Nu har kompisen köpt nya batterier så jag har 2 av hans gamla hemma..håller på med lite tester..verkar gå att skrämma i vart fall lite liv i dom..vi får se..

Senast ändrad av Gunnar_ | 30 april 2009 | 20:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra artikel det där på schyllermarks eller va de hette.  Får se hur jag gör. Får se om lönen räcker till 3 nya batterier. Dom två jag har nu är fyra år och jag litar inte på dom. Mit multiinstrument visar att att dom ligger på ca 13v efter att ha kört ca en timme med motorn igång. Det är inte så bra vad jag kan förstå av artikeln... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det är inga problem att mixa äldre med nyare batterier.det är bara en skröna. Skyllermarks har själva skrivit i en artikel v som jag försökte hitta nu men inte hittade att det tvärtom är bra att hotta upp banken med ett nytt fräscht batteri. Det var det som gjorde att jag valde att göra så för några år sedan.

Det funkade kanon för mig att för 2 år sedan uppgradera från 2 (då 2 säsonger gamla) till 3 förbrukarbatterier, idag monterade jag ett fjärde. Sedan nästa år börjar utbytesfasen, då byts dom som är 5 år gamla osv. Mina batterier trots kyl, dvdspelare , stereo m.m. har aldrig varit under 12,2 v, inte ens efter 4 dygn. Jag kör Tudor Nautica.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är som de ovan här säger, säkert inget problem att koppla in ett nytt batteri parallellt.

Men jag föreslår ändå en annan lösning, brukar bli billigare i längden till och med...
Gissar att de två batterier du redan har är av typen marinbatteri eller så? Som vanliga bilbatterier i stort sett? De är helt enkelt inte lämpliga som förbrukarbatterier... pga att de inte klarar så stor urladdning. Dessutom laddar de ur ganska fort då du låter båten ligga stilla. En solpanel är då nästan en förutsättning. Kör du sedan tex ur batterierna till ca 12,2 V ( som nämns ovan ) så har du dragit ur ca 2/3 av kapaciteten. Det klarar inte bilbatterier så bra alls. Då får du byta efter mindre än 5 år...

Gör så här istället. Ta och koppla ihop de två batterier du redan har som startbatterier. De används inte så mycket då och borde lätt hålla i 10-12 år om de sköts... kolla vätskan och ladda enligt tillv. rekommendationer... det är svårare att sköta batterier än vad man tror!

Sedan köper du AGM eller möjligen GEL batterier ( lite svårare att sköta ) istället som förbrukarbatterier. Den här typen klarar urladdning mycket mer än vanliga batterier och håller följdaktligen längre... om du sköter dem. Det blir garanterat billigare i längden även om det svider när du köper in dem. De laddar inte ur så mycket heller i veckorna när båten ligger stilla.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, De två gamla jag har är av märket EXIDE och dom är på 75 ah. Paralellkopplade dom och handlade ett 100 ah batteri på biltema och satt det som startbatteri. Blir nog en övernattning i helgen, får slå på tv:n som är på 60 watt och kolla hur länge det tar innan den slocknar, då vet jag väl om dom är kassa eller om jag kan ha dom kvar. Tack för alla tipsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...