smirre10 3 Postad 30 April , 2009 Hej !nu lägger jag ut en fråga igen . När jag sjösatte igår så gick allt bra tills jag kom upp i ca 20 knop då blev det sånt tryck att det kom vatten upp ur expansionskärlet men bara när man gasar på . Det fanns vatten i med glykol men inte för mkt så det borde inte vara problemet Är väldigt tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 30 April , 2009 Orsaken kan vara att det kommer in kompression från en trasig topplockspackning. Ett stopp i cirkulationen för en cylinder skulle kunna ge samma fenomen. Vattnet kokar och ångan tar plats och trycker ut kylvatten. En kokning partiellt påverkar inte temperaturen på vattnet då det blandas efter det kokande stället så temp. kan visa OK tills kylvattnet lämnat motorn. En ångblåsa som lägger sig vid cirkulationspumpen stoppar också effektivt cirkulationen och motorn kokar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smirre10 3 Postad 30 April , 2009 Motorn har inte kommit upp i nån kokningstemp enligt tempgivaren iaf knäna var svala som dom ska däremot var limprna lite varma tyckte jag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 30 April , 2009 Börja med att kolla locket till expansionskärlet. Om det är OK - ta ett kompressionsprov på motorn så ser du om en topplockspackning har gett sig. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 30 April , 2009 Är det nåt fel på din första tråd, där du redan fått svar? http://www.maringuiden.se/forum/;thread=283752 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smirre10 3 Postad 30 April , 2009 Jag la ut en tråd till bara för att kolla med mekforumet om man fick andra svar men jag är bara tacksam för alla svar jag får Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smirre10 3 Postad 1 Maj , 2009 Nu är detta löst det var bara att byta kylarlock termostaten sen gick den som den skulle tack för dom svar jag fått Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser